• ccamilla

Trött å törstig (v.17)

Hej, jag gick in i v.17 idag, och är så fruktansvärt trött och törstig.
    Dricker ca 2 liter vatten om dagen, och somnar kl 20 varje kväll. Nu kommer mina aningar om att det kanske kan vara graviditetsdiabetes. Jag ska ringa till min BM när dom öppnar, men tänkte bara fråga om det är något som känner igen sig?

Kram Camilla, lite orolig

• Svar på tråden Trött å törstig (v.17)
  • Vintersaga

Har också blivit trött och törstig. Det blir värre under vissa perioder, men finns där hela tiden.
    Hos oss gör alla glukosbelastning och jag hade 8. Man ska ha under 10. Så för min del var det ingen fara, trots att jag hade oroat mig lite.

Lycka till!!!

Kanske ska du testa med lite extra järn, järnbrist ger ju trötthet!

• ccamilla

Hej Vintersaga,

Tack för ditt svar!

Vad skönt att höra att jag inte är ensam om det. Ska till sådan här glucosbelastning fast inte förrän v. 30 ca, tror jag. Så jag får väl se då.

Funderar på att börja med Blutsaft, fast min BM har avrått mig starkt från att äta hälsokostpreparat.

Kram Camilla

• Champagne

Camilla

Om du är orolig, så ring BM och fråga om du kan komma dit och ta ett blodsockertest (stick i fingret).

Lycka till (och hoppas att du inte har diabetes)

• Tinagumman

jag ska till BM på fredag, jag har samma symptom, trött och törstig... och är i vecka 17.. har du fått ngt svar från din BM??

• LAA

Jag har också haft "törstperioder" till och från under graviditeten (är nu i v 24) och har hört att det är normalt. Matsmältningen kan kräva mer vatten (många blir ju tröga i magen under graviditet), vi ska tillverka nytt blod och fostervatten och många är dessutom varmare än vanligt och då behövs det också vatten. Förmodligen är det ingen fara, men kolla med bm om du är orolig. Trötthet är också normalt, men det kan vara bra att ta järntillskott, många blir piggare av det. Själv somnar jag numera i soffan nästan varje kväll, men orkar inte bry mig om det. Det kommer en tid då vi knappt sover alls...

• ccamilla

Tack för att ni är så snälla och svarar mig
    Det känns skönt att höra att man inte är ensam om detta.

Sunflower, Tinagumman, jag har precis ringt min bm mottagning, fick prata med växeln och hon sa att jag antagligen behövde komma dit för ett stick i fingret, men att jag skulle ringa min BM för att boka tid. Telefontid mellan 12-1230 (jippey!) Så jag får väl ringa då.
    Tinagumman, jag återkommer till dig när jag fått svar från min BM.

LAA: Ja, jag är varm som en kamin och på din förklaring verkar det ganska naturligt då att man blir törstig. Jag trodde dock att man skulle få mindre trötthet i den andra trimestern. Men det verkar inte så. Det där med att somna i soffan varje kväll, har man ju gjort nu hela graviditeten. Känner mig så osocial mot min pojkvän.

Vad säger ni om järntillskott som Blutsaft från hälskokosten? Vågar man ta det trots BMs rekommendationer att alltid använda sig från apotekets mediciner?
    Kram Camilla (gäääsp!)

• tinkerbell74

Jag tar Blutsaft!
    Det ska vara helt ok att ta när man är gravid. Många barnmorskor rekommenderar det till och med. Innan jag började ta det så frågade jag nämligen runt lite här på fl (man är ju sååå nojjig ) och det är jättemånga som tar det istället för andra järntabletter.
    Det är så bra eftersom magen inte blir konstig.
    (tips! Det finns att köpa i de flesta matvarubutiker också.)

• elvatolv

Jag är också otroligt törstig. Men jag skulle inte ta något om min BM avrådde mig från det. Men det är typiskt, vissa BM avråder från att ta ett visst preparat och vissa råder en att ta det. Vem ska man lita på?

• ccamilla

Tack Tinkerbell för tipset

Ja visst är det jobbigt när man inte vet vad man ska lita på, som Tinkerbell skriver man är lite nojjig och när då vissa BM säger att man inte ska äta naturpreparat, samtidigt som andra säger att det är ok, ja då blir man lite förvirrad. Själv åt jag en jättebra multivitamin tidigare från hälsokost för gravida och ammande, som hade smart nog delat upp doseringen med kalcium och C-vitamin tabletter för sig (dom ska man ju inte ta tillsammans för att det ska verka). Men den fick jag sluta med enligt BM och köpa apotekets istället
    Kram Camilla

• ccamilla

Hej,

Så nu ringde jag min barnmorska och hon sa att man i denna period har extremt lågt blodvärde, och att jag då var tvungen att äta Nifirex järntabletter samt kiwi, spenat, broccoli, torkade aprikoser var också jättebra att äta.
    Så om tre veckor (dryyygt att vänta) skulle dessa göra sin fulla verkan och jag skulle bli pigg igen. Dock tyckte hon att mina två liter vatten var normalt att dricka som gravid. Hon sa också att man blir törstigare av att vara gravid.

Fick tid för återbesök (2:a besöket) den 15 feb, är då i v. 25. Är inte det lång tid att vänta för ett andra besök?

Kram Camilla

• tinkerbell74

När 2:a besöket är verkar variera mycket över landet tyvärr.
    Här i stan är återbesöket i v.20 och sen kommer 3:e besöket i v.25... men jag har hört att mååånga har andra besöket först i v.25. Jag antar att det är en sån där ondskefull besparingsåtgärd inom vården

Vad skönt att hon inte trodde det var diabetes!!!
    *kram på dig*

• Tygtiiger

Jag är också törstigare än vanligt och kissar ofta men min glukosbelastning var helt normal! Och om jag inte ser till att dricka MER än jag är törstig för så blir jag förstoppad.
    Klunk på er!

• LillÄlvan

Jag är också väldigt törstig! Är det någon som hört något om att det skulle vara något fel då? Eller är det helt normalt?

• ccamilla

LillÄlvan, se inlägget ifrån LAA i denna tråd, en bra förklaring som säger att det är helt normalt. Så det är bara att dricka på. Själv dricker jag 2 liter vatten om dagen. Vid samtal med min barnmorska igår så sa hon att det var helt normalt.

Kram Camilla

Svar på tråden Trött å törstig (v.17)