• Gonja

Hjälp snälla!Jordgubbscheesecake!

Hjälp snälla snälla!
    Jag åt en JORDGUBBSCHEESECAKE på café och den är helt underbar..Har även sett den på IKEA. Den är som i två lager av olika pajdegar och sen ett lager med skivade jordgubbar i gelantin uppe på.
    Någon som vet receptet på denna ljuvliga kaka innan jag går under!

SÅHÄR SER DEN UT!
    barajagjohanna.blogg.se/080406195907_ta_ta_ta.html

• Svar på tråden Hjälp snälla!Jordgubbscheesecake!
  • Yrslan

JAg brukar googla efter recept, prova .

• Marlene B

Ser ut som den man kan köpa i frysdisken...strawberry cheescake...kommer inte ihåg vad den heter.

• Marlene B

Kladdkakor som dom säljer på caféer är ju oftast frödinge kladdkaka som man kan köpa i frysdisken.

• Gonja

Jag har googlat men det finns igen som är som den! Får kolla frysdisken, men det blir alltid godare att göra själv. Kafét gör den själv så recept måste finnas..Är så sugen!

• Molly83

Kolla i Ikeas mataffär, vet inte om de finns på alla Ikea, men här i stan har de en hel avdelning med massa gottigheter. Där säljs bland annat köttbullar och desserter som också används i restaurangen. Annars kanske Frödinge har något liknande i frysdisken.

Om du vill göra från scrach kan jag rekommendera det här receptet:
    www.sofeminine.co.uk/w/recipe/r279/cheese-cake.html

Sen kan du ju dekorera med jordgubbar, eller annan valfri frukt och täcka med gelatin =)

//Molly

• AnnaK

Jordgubbscheesecake

Botten
    100 g smör eller margarin
    10 digestivekex

Fyllning
    400 g rumsvarm Cream cheese
    rivet skal av 1/4 citron
    ½ tsk vaniljsocker
    2 ägg
    3 msk strösocker

Topping
    2 dl crème fraiche, 34 %
    1 msk strösocker
    ½ tsk vaniljsocker
    ca 1 liter jordgubbar
    1 glas röd vinbärsgelé, ca 180 g
    1 tsk vatten

Smält matfettet och låt det svalna. Smula kexen i matberedare eller med mortel. Blanda smulorna med matfettet. Häll över smulblandningen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Tryck ut smulorna med handen över botten och en bit upp på formens kant. Ställ formen kallt. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ost, citronskal och vaniljsocker. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ostsmeten och äggvispet. Fördela smeten över botten. Grädda kakan i mitten av ugnen ca 35 min. Låt kakan svalna. Blanda crème fraiche, socker och vaniljsocker. Bred toppingen över den avsvalnade kakan. Grädda i ytterligare ca 5 min. Låt kakan kallna. Täck kakan med jordgubbar. Smält gelé och vatten på svag värme tills det blir flytande. Ringla geléet över bären med en sked.

Svar på tråden Hjälp snälla!Jordgubbscheesecake!