• hobnob

Ost i tub???

Jag vet att man inte ska äta mögelostar, som ädelost och brie mm när man är gravid.
    Men nu såg jag att Kavli kommit med dessertostar på tub, Blue Cheese, Brie och Chevré.
    Är det någon som vet om de är lika "farliga"? Har mailat Livsmedelsverket, men inte fått svar än.

Är hur sugen som helst på pepparkakor med ädelost! Och suget blir bara värre och värre för att jag vet att jag inte "får" äta det.

• Svar på tråden Ost i tub???
  • Fillifjonkan

Jag tror att man får se på tubostarna som vanliga. I grönmögelosten på tub finns det ju små mängder äkta mögelost, så det är ju typ samma sak.

• hobnob

Ja, jag antar ju att det är så.
    Men jag griper efter halmstrån!
    Vill ha mögelost!!! hehehehehe

• elvatolv

Jag har köpt Ädelost på tub så det tänkte jag äta. Det är smältost och så är den pastöriserad och då ska det ju vara ok! Ok, jag ska inte trycka i mig mängder men på några pepparkakor ska jag ha det i alla fall.

• Anknys

Jag har läst att det är okej att äta sån ost, på tub alltså. Har för mig att jag läste det i en Gravid-tidning.

• hobnob

Åh, nu tänds mitt hopp!
    Tack för svaren!

• Fillifjonkan

Det är märkligt vilka olika bud det kan vara - Läste i en gravidtidning att det var ok med alkohol fram till v.12 ungefär (detta varnu under hösten), i en annan att man skulle sluta innan man blivit med barn (alltså, kvinnor som vill bli med barn ska bli nykterister)

En bm har sagt till mig att det är helt ok att äta både insjöfisk och mögelost någon gång ibland, att det är regelbunden konsumtion som är skadlig. Nästa säger att minsta lilla mängd kan skada.... Jag undrar om det är någon som vet.

Jag tar personligen inte så hårt på alla restriktioner, själv hade jag tagit en skiva äkta mögelost om jag kände för det... Den på tub har jag aldrig testat. Är den god?

• hobnob

Jippie!
    Fick svar från Livsmedelsverket nu!
    Så här stod det:
    "Det är s.k. smältostar Du avser. Dessa är upphettade och innefattas inte av rekommendationen."

Fritt fram för tub-mögelostar alltså!

• Qila

Jag mailade Livsmedelsverket och frågade och fick till svar att det inte var någon fara eftersom den är pastöriserad.

• Marre66

Jag läste i en tidning för gravida att ädelost på tub är OK. Samma sak om man gör sås på osten.

• Aiwendil

*skrattar*
    Grattis...
    Tänk att man kan bli så sugen på "vanlig" smaskig mögelost

Smaska på nu!
    *hihi*

Svar på tråden Ost i tub???