Hjärtfel ASD - finns det fler?
Nyss har man fått en fin flicka och allt är bra, apgar 9 och efter 5 min apgar 10. Mitt snitt gick över all förväntan.
På barnronden nästa dag - blåsljud, remiss till ultraljud samma dag. Jag går och väntar på en tid, och får tillslut veta att jag fått tid nästa dag. Mer väntan, mer oro... Barnronden nästa dag, blåsljud igen, får veta att det låter mycket vilket tyder på ett litet hål, det ska bara kollas för säkerhets skull. Jag tror inte på det lugnande beskedet och känner mig nu ännu mer orolig.
På kardiologen får jag en klumpig läkare som förklarar att hon inte förstår varför man inte satt ut min medicin under graviditeten, hon kommer ihåg en mamma som fick tio friska barn och det elfte hade all världens fel, "ja det var ingen hejd på det". Jaha, det känns ju bra... det är mitt fel altså. *gråten i halsen*
Nåväl, nu har kvinnan tittat jättelänge och säger att hjärtat ser fint ut men hon är inte kardiolog och ska bara kolla med överläkaren som är mycket snabbare och bättre på det här än hon.
Överläkaren kommer in kollar mycket riktigt på min dotter och kan snabbt viska i den andres öra att nå är öppet. Sen går hon och jag hänvisas till samtalsrummet för besked. Jag kallar på min sambo som håller storebror sysselsatt i väntrummet.
Vi får då veta att lillan har ASD och att hålet är för stort för att man ska hoppas på att det växer ihop. Tydligen gör man vanligtvis en katetersättning eller möjligen en operation.
Finns det fler där ute som kan berätta hur det gått eller som är i samma situation?