• Viken79

Smör el. olja bäst mot förstoppning? Snabba svar tack!!

Vill så gärna hjälpa min stackars dotter (5 1/2 månad), hon är förstoppad! Tänkte tillsätta smör eller olja i lunchen, vad är bäst tror ni? Har ni andra tips? (Provat katrinplommon, päronpuré, extra vätska)

Tacksam för snabba svar!!

• Svar på tråden Smör el. olja bäst mot förstoppning? Snabba svar tack!!
  • Linnpinn

tipsar om messmör. Funkar toppen till vår kille. En tesked i vällingen eller så ger vi honom det rakt av på en sked.

• jummie

Olja är det som smörjer.

Ger du gröt? Undvik ris eller majsgröt då de är stoppande.

• Frosk

Jag testade med olja och det funkade inte alls. Katrinplommon i stora mängder hjälper. Har du kollat om det sitter som en propp som hon inte får ut? Alla säger olika, men jag har i nödfall petat liiiite försiktigt i rumpan och då har hon hjälpt till och det har hjälpt. Dom sa på bvc till mig att det var ok, men bara i nödfall.

• Cilla 69

reta lite i stjärten med en tops indränkt i olja kan funka... sen finns det väl mikrolavemang på apoteket? Men det kanske din dotter är för ung för? Värt att kolla upp kanske?

• Frosk

Och det finns bifidus man kan köpa. Hjälpte också bra! Som ersättning är det..

• Prego75

Vi gav bifidus, annars tipsar jag om att via BVC få Lactulos utskrivet. Funkar suveränt mot förstoppning. Lavemang kan också hjälpa, och vi fick tipset att smörja/runt analöppningen och en bit in med olja - då blir det lättare.

• AnneSophie

Om det var varit riktigt stopp så har jag klippt ner en matsked russin i maten. Russin verkar vara mer effektiva än tex katrinplommonpure.
    Annars så kan man pröva att ta tempen på bebisen (mycket vaselin såklart och INGET vevande eller petande). Bara håll termometern stilla på samma sätt som du skulle göraom du tog tempen. Ibland kommer bajset på en gång, andra gånger kan man behöva ta tempen varannan timme ett par gånger.

Om man väntar tillräckligt länge så får allt en mening.
  • Viken79

Tack för snabba svar! Ger havre/majs-gröt, ska nog sluta med det då och ge vanlig havregröt. Ska prova olja i lunchen och kanske lite temp om det fortsätter strula!

Svar på tråden Smör el. olja bäst mot förstoppning? Snabba svar tack!!