• Venla

Folsyra? Järn?

Hej! Är folsyra och järn samma sak???? Jag har köpt folsyrapreparat efter att jag hade läst i Amelias vänta barn att det var bra motmissbildningar. Sedan läste jag en gång till och det stod ungefär så här:
    Man får inte i sig tillräckligt med folsyra genom kosten, men det finns bland annat i frukt. Man kan behöva äta tillskott av järn. Nu undrar jag: är det samma sak eller? Vågar jag ta mina folsyretabletter eller skall jag köpa järntabletter eller är det sak samma vad jag tar????

• Svar på tråden Folsyra? Järn?
  • Crazy Baby

Folsyra och järn är INTE samma sak!

Köp Mitt val Kvinna på Apoteket och ta två om dagen så får du i dig alla bra och rekommenderade vitaminer och mineraler du behöver som gravid!

• bebbe2005

Nej, järn och folsyra är inte samma sak. Folsyra är särskilt viktigt de första tre manaderna av graviditeten för cellbildningen och för att motverka ryggmärgsbrack. du kan ta bada tabletterna!

• snutti

Du behöver inte köpa järntabletter förrän din bm säger att detär dags, nu räcker det med Mitt val Kvinna som Crazy sa....

• Fillifjonkan

Järn kan man ju få för mycket av så man ska inte ta dem om man inte behöver. Kolla ditt Hb först.

• saran

Blev igår, pga mitt låga hb, rekommenderad av min barnmorska att äta folsyra för att kroppen kan ha lättare att ta upp järnet om man äter folsyra samtidigt

• Venla

ok, tack så mycket!!!! Det är bra med FL för det är alltid någon som vet svaret på det man funderar över!

• J son

med min son så åt ja folsyra fram till v 20 o därefter mitt val kvinna..
    Och med 2a barnet så äter jag folsyra på morgonen o niferex (järn) på kvällar fram till h*n e fött.

• Princess Leia

Jag har ätit mitt val Kvinna 2st tabletter (som inehåller folsyra 400mikrogram som är en rekomenderad dagsdos) på morgonen hela graviditeten och en niferex på kvällen sen grav vecka 18. Jag har jättefina värden. Lycka till! Mvh Sofia v.38

• Tess76

Jag åt vitaminer innehållande 400 microgram folsyra fram till jag var i v20. Sen sa min bm till mig att jag kunde sluta med dom och istället börja med järntabletter. Järntabletter behöver man inte äta förrens i mitten av graviditeten ungefär, om man inte har dåliga värden.

• Tess76

Just det, Hemofer plus heter ju dom jag äter också. Tänkte inte på att det är folsyra i dom också.

• erikak

Folsyra är ett B vitamin och järn mineral.
    Folsyra ska man äta redan när man planerar att bli med barn, tyvärr vet man inte om det i Sverige, det finns i olika livsmedel som bröd, spanmålsprodukter, gränabladsgrönskaker dock är absorbtionen endast 50% därför rekommenderas en tillskott.

Svar på tråden Folsyra? Järn?