• l i s a

Ont efter kastrering? (katt)

Igår kastrerades vår lilla honkatt Doris=/ hon var ganska pigg igår och började spinna så fort jag lyfte ut henne från buren men idag så är hon jätte försiktig av sig, ligger och trycker under sängen eller soffan...rör sig väldigt sakta och vill inte alls leka med sin storebrorsa

Har tittat till såret och det ser jättefint ut..inget var eller blod etc. Kan hon fortfarande ha ont? Hon har varit ensam i 24h och lät henne komma ut till oss andra nu imorse för att hon skulle få chans att lugna ner sig.

Är det alltid så? Hur lång tid tar det innan hon blir sig själv igen?

Tycker synd om min lilla sessa!

• Svar på tråden Ont efter kastrering? (katt)
  • Tinzi

Hej...min katt var likadan...fast inte så länge...frågade veterinären om det där med om katten hade ont...för vi människor brukar ju få smärtstillande att ta när vi kommer hem också om vi opererats..men icke sa hon..det dom får under operationen räcker. Hmm...! Vänta nåra dar så kanske hon blir sig själv igen.kanske är lite trött, chockad osv..

• Zazu

Man brukar inte ge djur smärstillande så mkt för då rör dom sig inte lika mkt och såret läker snabbare!

När mina katter har kastrerats så mår dom bra direkt efter OP eftersom dom fortfarande har smärtstillande i kroppen. Men efter ett tag så av tar den effekten och katten blir lugnare!

Har Doris tratt på sig?
    Äter och dricker hon?

• l i s a

Tack för snabba svar

När vi kastrerade hankatten blev han pigg direkt, därför jag blir orolig. fast det är ju en mer omfattande operation som hon gått igenom såklart..*hmm*

Zazu: Nej hon fick ingen tratt dom sa inte ens nånting om att hon inte fick slicka men har lite koll på henne och brorsan ändå. Igår både åt och drack hon men idag har jag bara sett henne dricka

• Zazu

Ja, dom har ju öppnat hela henne så hennes operation är ju lite större.

Min veterinär använder inte heller tratt efter kastrationer. Endast om man upptäcker att katten slickar mkt...

Jag tänkte mer på att hon kunde ha varit deprimerad av tratten.

Har du möjlighet att tempa henne?
    Temp på katter brukar ligga på 38,0-39,0 grader. Kolla så hon inte har feber, då är det en infektion på G. Ring då veterinären på en gång!

Hoppas hon mår bättre!

• l i s a

Hur tar man tempen? med vanlig termometer för människor eller?

Har gått upp och ner idag ibland orkar hon leka men mycket hängigare än vad hon brukar..just nu ligger hon ihopkrupen under vårat täcke och sover verkar väldigt trött.

• Rigmor Mortis

Ja, en muntermometer funkar (men ha den inte i munnen sen) Smörj in den med vaselin eller liknande först. Katter brukar dock ogilla att tempas, så har du möjlighet och råd kan det vara bra att skaffa en snabbare termometer - tre minuter med en motsträvig katt kan vara svårt.

Svar på tråden Ont efter kastrering? (katt)