• mamma till Liam

pneumokockvaccin - hur?

Hej!

Har en 10månaders son som jag och hans pappa vill vaccinera mot pneumokocker (även kallade "dagisbakterier")och vaccinet heter Prevenar. Jag har läst på en del och bestämt mig för att det vore bra, trots att min son inte ingår i de riskgrupper som beskrivs. Smittskyddsinstitutet rekommenderar att föräldrar låter vaccinera sina barn, Norge, England, USA, Tyskland m.fl. har det redan i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn. Vad jag vet så är det även på gång i Sverige, men inget är beslutat ännu.

Vi bor i Trosa kommun och där vägrar BVC och vårdcentralen att göra det. Har även hört av mig till Barnkliniken i Nyköping som inte heller ger vaccinationen. Nu sist ringde jag en privat barnläkare i Nyköping som inte heller vill göra det. Det verkar finnas en enorm motvilja mot det här av någon anledning...förstår inte varför...

Är det någon som vet vart man kan få den här vaccinationen gjord i Nyköping,Södertälje området?
    Vet att cityakuten i stockholm ger vaccinet för 795kr/spruta, men det vore bra om man kunde hålla sig mer lokalt om det går.

Är det någon som lyckats med det omöjliga och fått sitt barn vaccinerat?

• Svar på tråden pneumokockvaccin - hur?
  • Långbenopluto

Varför vägrar de? Har du fått svar på det?

*förvånad*

Vi tänker sällan på vad vi har - Men alltid på vad vi saknar
  • mamma till Liam

Tines:
    Har inte fått något riktigt svar på det.

Jag frågade läkaren på Nyköpings barnklinik om vaccinationen var farlig på något sätt, men det skulle den inte vara.

Den privata barnläkaren i Nyköping hade "inte tagit ställning" till den här vaccinationen sa hans sjuksköterska som jag pratade med.

Det verkar som, tror jag, att BVC mfl. inte vågar göra något om dom inte har fått direkta instruktioner att det är okej att göra det.

• Långbenopluto

Jag skulle gå vidare med det, kolla med andra läkare på barnmottagningen!

Jag har gett min son 2 doser redan och det har inte varit några problem med det. Han fick lite biverkningar i form av feber och svullnad på benet, men det gick över på ca 2 dagar...

Vi tänker sällan på vad vi har - Men alltid på vad vi saknar
  • Pimselur

Vi har också frågat om det på BVC och sagt att eftersom de inte gör det gratis än så kan vi gärna betala för att få göra det hos dom men där säger de också att de inte kan göra det, att vi får vända oss till till någon privat kilinik om vi absolut vill göra det nu. Eller vänta till i vår då de kommer att starta med det som allmän vaccination gratis. Bor i Stockholm, vet inte hur det kommer att bli i övriga landet.

• mamma till Liam

Pimselur:

Ja, jag har hört att det är fler som har haft problem med att få vaccinera sina barn. När dom vet att allmän vaccination ska starta i Stockholm i vår så förstår jag ännu mindre varför dom vägrar att göra det.

Ja, det lutar väl åt att gå till någon dyr privatklinik i Stockholm, t.ex. cityakuten och göra det...

• Fru Mi

Lillen fick det utskrivet via telefon av sin läkare i E-tuna men vi fick betala sprutan själva. Vaccinerad blev han hos BVC, det var inga problem även om de undrade varför han fått det utskrivet.

Mamma till lillprins Valdemar
  • mamma till Liam

Fru Mi:

Ja, på vissa ställen verkar dom vara lite mer tillmötesgående i alla fall. Hade varit nöjd och glad om vi fått hämta ut och betala sprutan och fått honom vaccinerad av bvc. Vill ju att det ska vara personal som är van vid barn som ger sprutan.

Någon mer som lyckats vaccinera sitt barn?

• Dionadel

Det är samma motvilja i Kalmar län. Jag vet inte vart jag ska vända mig. Ledsen Är det nån härnere som lyckats få vaccin till sina barn?

Fördelen med att vänta barn är att man vet var man har dem
  • mamma till Liam

Snuttis23
    Tråkigt att höra att det går trögt även i Kalmar län att få vaccination. Hoppas någon här på FL kan tipsa dig om något ställe som gör det.

Själv har jag varit i Stockholm (ca 7mil bort)på Cityakuten i helgen och fått min son vaccinerad (1:a sprutan av 3). Orkade inte ringa runt mer och leta efter ett mer lokalt vaccinationsställe. Det var dyrt på Cityakuten, men det var smidigt och väldigt trevlig personal.

Läkaren som vaccinerade undrade varför vi åkt så långt för att vaccinera sonen, så vi förklarade situationen. Han förstod inte alls varför bvc m.fl. är så motvilliga. Läkaren hade t.o.m ingått i utredningsgruppen som på smittskyddsinstitutet kommit fram till att allmän vaccination av Svenska barn rekommenderas, så han var mycket insatt i pnemokockvaccin-frågan. Socialstyrelsen hade tydligen suckat en del om hur dyrt vaccinet är, och undrat hur det ska betalas. Men nu verkar det som att det blir gratis vaccination för barn födda 2007 i Stockholm i alla fall. Så det går framåt...

Lycka till allihop som vill vaccinera sina barn!

• Svärdlilja

Bor i kronobergs län och har också problem med vaccinet. Undrar om det finns någon annan här nere som lyckats få det?

Svar på tråden pneumokockvaccin - hur?