pneumokockvaccin - hur?
Hej!
Har en 10månaders son som jag och hans pappa vill vaccinera mot pneumokocker (även kallade "dagisbakterier")och vaccinet heter Prevenar. Jag har läst på en del och bestämt mig för att det vore bra, trots att min son inte ingår i de riskgrupper som beskrivs. Smittskyddsinstitutet rekommenderar att föräldrar låter vaccinera sina barn, Norge, England, USA, Tyskland m.fl. har det redan i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn. Vad jag vet så är det även på gång i Sverige, men inget är beslutat ännu.
Vi bor i Trosa kommun och där vägrar BVC och vårdcentralen att göra det. Har även hört av mig till Barnkliniken i Nyköping som inte heller ger vaccinationen. Nu sist ringde jag en privat barnläkare i Nyköping som inte heller vill göra det. Det verkar finnas en enorm motvilja mot det här av någon anledning...förstår inte varför...
Är det någon som vet vart man kan få den här vaccinationen gjord i Nyköping,Södertälje området?
Vet att cityakuten i stockholm ger vaccinet för 795kr/spruta, men det vore bra om man kunde hålla sig mer lokalt om det går.
Är det någon som lyckats med det omöjliga och fått sitt barn vaccinerat?