• Nalle Puh73

Bakar ni med era 1-3 åringar?

Hade funderat på om man skulle baka lite med sonen, men vet inte riktigt vad jag ska hitta på att göra för nåt. Är det nån av er som bakar tillsammans med era barn och har nåt lätt och bra förslag på vad man kan baka ihop. William är 1,8 år så det får inte vara för avancerat Tänkte han skulle få göra egna (med hjälp såklart) kakor som vi kan bjuda pappa på när han sovit färdigt (jobbar natt).

• Svar på tråden Bakar ni med era 1-3 åringar?
  • Birgitta2

Kanelbullar är bra. Då kan han bre smör och strö socker och kanel nästan alldeles själv . Men du får räkna med att med en så liten kille så kommer det mesta hamna på kläderna, på golvet, i håret och i munnen

• tidigareplatt

Jag och min brorsdotter bakade pepparkakor och brödkakor. Ni kan ju baka nästan vad som helst. Bara att du hjälper med de saker som han inte klarar av än.

• LilaStar

vad mysigt det låter!
    vilket initiativ.
    kanske en kladdkaka?

• emma kosenkranius

Jag har bakat kakor och bullar med min dotter (1,7 år). Hon tycker det är jätteroligt att få vara med och hjälpa till, fast det blir ju inte så mycket hjälp, oftast tvärtom att man får städa extra mycket efteråt:) Jag brukar ge henne lite deg och pepparkaksformer att leka med. Sen har hon lite svårt att förstå varför man ska ha bullar i ugnen, varför man inte kan äta dem direkt. Ofta blir hon jättesur på det:)
    .

• Nalle Puh73

Birgitta2: Hade tänkt baka bullar men har såklart ingen jäst hemma. Så det sparar vi till helgen tror jag. Att det hamnar överallt utom på ugnsplåten är halva nöjet Det är väl det som är meningen med att baka med barn. Ju roligare man har destå grisigare blir det

platt: Vad är brödkakor? Det är klart man kan baka vad som helst, men jag har totalt stillestånd i skallen just nu. Skyller på kylan, hjärnan har frysit ihop

• disel

Vi bakar ofta tillsammans, jag och min son på 2½! Häromdagen kom han med sockerkaksformen och sa att han ville baka så när lillebror hade somnat så satte vi igång. Han gjorde allting själv utom smälte smöret och knäckte äggen. Däremot så dela han äggen, det är bara själva knäckandet han inte tycker om Räknade upp mjölet osv.. För hans del så tror jag det är mest smeten han är ute efter

om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Cillisen

Isac är 18 månader idag och brukar vara med och baka. Han tycker det är kul, iaf att slicka skålen!

• tidigareplatt

alltså bröd. hm, haha, hur förklarrar man brödkakor. Det är matbröd, inte fikabröd liksom. Stora runda kakor. :)
    Vilket bröd som helst funkar bra. Nu vet min brorsdotter att hon ska ställa fram en stol och kavla upp ärmarna innan det ska bakas :) Jättekul!

• Nybliven Fru

Hej,
    Hallongrottor eller andra småkakor är bra. De går bra att forma och trycka hål i med fingrarna. Sedan kan de klicka i lite sylt i mitten och kanske hälla på lite pärlsocker.

Choklad bolar brukar vara uppskattat också! och sedan kanske ett bad efteråt...

• Hallonsaft

Jag bakar och lagar mat med min dotter 19 månader. Men det är ju inte så avancerade saker hon får göra.

Vid matlagninen är hon förste provsmakare på råvarorna och när de är godkända så läggs det i stekpannan/grytan eller annat.

Vid bakning så hjälper hon mest till med diskningen efteråt. Slickar skål och tillbehör och smakar av så smeten blir bra.

Svar på tråden Bakar ni med era 1-3 åringar?