• eisa

Är ärlighet en positiv egenskap?

Jag tycker det är ett handikapp. Man sårar och skrämmer folk.

Jag tycker man ska fokusera på allt det positiva (det finns alltid nåt pos.) och endast säga det. Eller så ska man ljuga.

Mina vänners välbefinnande är viktigare än mitt behov att vräka ur mig ärliga saker. Jag ser inte mig själv så viktig att jag har rätt att förstöra någons självförtroende/humör.

Pratar naturligtvis om IRL nu, inte FL.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är ärlighet en positiv egenskap?
  • uniMog

Lagom ärlighet är naturligtvis bäst. De som alltid till 100% måste vara överärliga anser jag saknar någon form av spärr.

Då menar jag folk som utan att tillfrågas talar om att man ser tjock ut i ett visst plagg eller som min man som alltid måste lägga till "men.."

Typ "Det syns att du gått ner i vikt. Men du är fortfarande jäkligt stor om rumpan"

Nullus Anxietus
  • annikaloppan

Jag är likadan som du Eisa.
    Tänker aldrig på mig själv i första hand.

◊ William 05.10.15 ◊
  • eisa
    annikaloppan skrev 2007-01-24 14:02:32 följande:
    Jag är likadan som du Eisa.Tänker aldrig på mig själv i första hand. ◊ William 05.10.15 ◊
    Hahah jag är inte riktigt så helig. Jag är ett EGO, alla ska dansa efter min pipa här hemma, men när det gäller ärlighet då är jag fullkomligt icke-ego!
  • eisa
    Pejgan skrev 2007-01-24 14:02:24 följande:
    Lagom ärlighet är naturligtvis bäst. De som alltid till 100% måste vara överärliga anser jag saknar någon form av spärr.Då menar jag folk som utan att tillfrågas talar om att man ser tjock ut i ett visst plagg eller som min man som alltid måste lägga till "men.."Typ "Det syns att du gått ner i vikt. Men du är fortfarande jäkligt stor om rumpan" Nullus Anxietus
    *rys*
  • Sallisen

Ärlighet är alltid positivt.

Sen behöver man ju inte alltid säga det man tycker. Bättre att hålla tyst i vissa lägen. Man behöver ju inte ljuga för det.

• Tant Groda

Ärlighet är bra i viss mån...man behöver inte alltid vara 100% ärlig.

Tycker att man ska fokusera på så mycket positivt hos personerna i ens närhet och tala om de goda egenskaperna istället för de sämre. Man växer när man får höra positiva saker om sig själv!

Tyvärr skulle personerna i min närhet beskriva mej som envis bestämd och med humör...detta är något som jag hör enda sen jag var liten och hur jag än göra för att förändra dessa tre (enligt mej) får jag alltid höra detta, vilket gör mej ledsen och undrar om jag verkligen inte har en enda positvi egenskap överhuvudtaget
    (helt klart är jag både envis och bestämd och jag har humör, men jag är ju den jag är något positivt måste jag ju ha)

• Danbala

Ärlighet är positivt. Oförmåga att välja sina ord och att välja när man ska yttra sig är inte positivt.

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • ros72

Ärlighet i sig själv är bra. Bara när man vill hjälpa någon annan från att ex göra bort sig. Men det är också ett farligt verktyg i olämpliga händer - munnar menar jag. Då man sårar eller är ute efter att såra.

Det är även farligt att tänka högt. Som du inte är min typ. Man kan försöka låta bli.

• Jan H

Jo jag är ärlig, frågar någon mig en sak så säger jag vad jag tycker. Du kan vara säker på att jag säger ingen annan sannig till någon annan! Varför hymla...

• Tant Groda

Tycker helt ärligt att vi fokuserar och stirrar oss blinda på folks negativa sidor istället för de positiva, får man höa de positiva sidorna så utvecklar man de och blir en mer harmonisk människa istället för att bara höra det dåliga!

Svar på tråden Är ärlighet en positiv egenskap?