• marina7712

Vigas av (båt)kapten??? Hjälp!!!

Så nu är jag och sambon förlovade... Han vill ju gärna gifta sig också medans jag ställer mig skeptisk...(vet att det är juridiskt bra att vara gift)

Bröllop i kyrkan är helt uteslutet då ingen av oss är religiösa, rådhuset känns lite tråkigt det var då jag kom att tänka på att man kan väl bli vigd på en båt av en kapten?

Är jag ute och cyklar eller är detta möjligt? Och vad är det sorts kapten som kan utföra det, vilken som helst eller?

Är det någon som har nån information om detta så skulle jag bli överlycklig!!!

• Svar på tråden Vigas av (båt)kapten??? Hjälp!!!
  • marina7712

Är det verkligen ingen som vet?

Hjälp!

• wozzgirl

Jag har förstått att det där gällde förr... att det inte är giltigt idag längre.

• marina7712

Åh nej, jag som hoppades på ett båt-bröllop...

Nån med nåt annat förslag på annorlunda vigsel?

• Erika

Hmm, min morbror att nån typ av kapten och han säger att hann får viga par som vill gifta sig.

• marina7712

Erika:

Kan du inte hör med honom vad som egentligen gäller?

Snälla... *flirt, flirt*

• tuzzla

När vi skulle gifta oss för 6 år sedan ville vi också gifta oss på en båt.
    Min man är från Finland och har sin släkt där, min bor i Sverige.
    Vi tyckte att det var en optimal lösning att gifta oss på Finlandsfärjan!

Sagt och gjort. Planeringen tog fart.
    Vi fick besked om att kaptener inte har denna rättighet längre (de måste i så fall söka tillstånd för varje enskilt bröllop - precis som Göran Persson fick göra...).
    Vi tog kontakt med en präst som var på hugget och inte hade något emot att åka båt i ett dygn!
    Om jag inte minns fel så hittade vi honom på sjömanskyrkan?!

Hur som helst så ändrade vi planerna i sista stund och gifte oss ändå i land...

Lycka till!

• Biobaluba

Min syster är kapten på en jättefin ångbåt som heter s/s Thomeé och hon har licens att viga på båten.
    Sen finns det ett litet underbart slott ute på en ö som heter verkön som man kan hyra och ha festen om man vill.....(fullkomligt underbart ställe!!!)
    www.verkoslott.se
    Iof ligger båten här i Östersund i Storsjön men det är vackert så det förslår med Åreskutan o Oviksfjällen i bakgrunden........
    Jag tycker att det är en jättebra ide o har själv tänkt tanken på att kanske gifta mej så.
    Vore ju kul iom att det är syrran som viger oxå
    Skriv gärna om du undrar mera....

Svar på tråden Vigas av (båt)kapten??? Hjälp!!!