• Cat3

Han har en ärta i näsan!

Dom ringde för en stund sedan från dagis och berättade att min treåring har en ärta i näsan, flera försök att få ut den har hittills misslyckats men att dom skulle försöka igen efter vilan. Har dom inte fått ut den i eftermiddag får jag ringa vårdcentralen och fråga vad jag ska göra.

• Svar på tråden Han har en ärta i näsan!
  • Tindrande

tv 4 vet jag hade nåt bra tips på hur man skulle få ut saker ur näsan på barn.
    Föräldrakyssen eller nåt sånt heter den.'Kolla på deras sida!

• Monstermamman

Få honom att nysa. Håll för andra näsborren och ha han att fräsa som när man fräser ut snor.

Det löser sej sa kärringen som sket i badkaret.
  • lisen78

Tänkte på Madickens lillasyster som hade en ärta i näsan.Hi HI
    Vet inte hur man ska göra för att få ut den. Läser i min barnbok att om barnet inte kan få ut föremålet genom att fräsa ska man inte peta ut den själv. Åk till sjukhus. Risken om man gör det själv är nog att den kan åka ännu längre in i näsan. Hoppas att den lossnar av sig svälvt.

• Tindrande

ja just det.
    Som monster mamman skrev.
    Ta vitpeppar under näsan så han nyser.
    Det tipset fick jag var sjukvårdsupplysnngen när mn son stoppat en pärla i näsan

• gammeltacka

Det är inget farlig men ärtan skall förstås tas ut. Peta inte. Den åker bara längre in.
    Ta kontakt med Öron, näsa, hals mottagningen om ni har någon i närheten, annars borde vc kunna hjälpa er. Dom pillar ut den med ett litet smalt instrument som kommer bakom kulan. I sällsynta fall får man ge lugnade och ta ut den på operation.

• gammeltacka

Föräldrakyssen = håll för den andra näsborren och blås hastigt in genom munnen.

• Nenne 71

Jag skulle ringa VC och be att få komma.
    Om man försöker peta ut den åker den oftast längre in.

• Malwa

Har du en snorsug hemma kan du försöka suga ut den! funkade på våran son när han petat in en pärla.

Ramlar man för att man dör eller dör man för att man ramlar?
  • Cat3

Min syster berättade hon tog till dammsugaren när hennes flicka hade stoppat en pärla i näsan, det fungerade. Jag sa till dagispersonalen att dom skulle testa med lite vitpeppar så han nyser, vi får se om dom lyckas dom har inte ringt ännu i alla fall.

• Cat3

Ärtan har kommit ut av sig själv nu!

• Anna e mamma

När min dotter va 3 år stoppade hon i en pärla i näsan....vet inte om hon var inspirerad av madicken-filmen....
    Det slutade med akuten...o i väntrummet trodde hon att alla som var där hade "päla i näsan"....Men ut kom den, efter ca 2 tim väntetid...

• Anne M

Föräldrarkyssen fungerade på min dotter här om veckan då hon stoppat in en pärla i näsan.

Svar på tråden Han har en ärta i näsan!