• Det blåa huset

Torr hårbotten - hjälp mig!

Jag har fått jättetorr hårbotten sen jag blev mamma. Använde Sunsilk (Anti-Itch) tidigare men det blev helt plötsligt kli och mjälliknande besvär. Nu använder jag Respons, både schampo och balsam, men det har inte blivit bättre. Tvättar håret varannan dag och borstar det knappt.

Vill ha tips på bra schampo, inte Head n' Shoulders tack. Vad säger ni om XL-serien? Läste att den var bra.

Jag är allmänt känslig mot det mesta och det kliar här och var så det var väl bara att räkna med hårbotten också...

♥Are 19/5 -06 ♥ Whiskynjutare
  • Svar på tråden Torr hårbotten - hjälp mig!
  • Honeymother

Jag har själv aldrig haft dina problem, men mitt ex hade det. Han köpte något schampoo på apoteket som tydligen fungerade jättebra. Tyvärr har jag glömt vad det hette, men det är ju bara att fråga dem där. Många frisörsalonger säljer också schampoon mot mjäll och känsliga hårbottnar. Dessa är naturligtvis betydligt dyrare än dem du köper i affären, men det kan ju också vara värt att prova.Lycka till!

• elefanthonan

Prova Fungoral på apoteket.

• jenni84

kerastase mot torr och irriterrad hårbotten,som frisör själv och har jobbat med dom så är det dom jag rekomenderar bäst!!kostar lite men är otroligt dryga om du använder det rätt!!lycka till

• zigge4ever

Fungoral från apoteket om det är mjäll. Annars kan man prova att smörja in hårbotten med olivolja före schamponeringen, men mitt bästa tips är att alltid använda parfymfritt schampo och balsam, lite tråkigt utan lukt men man vänjer sig...

• Det blåa huset

Tack för era svar. Min hårbotten är jättekänslig och därför är inte mjällschampo bra alls men jag ska se om jag kan hitta ett parfymfritt. Har inte sett det förut men det kan bero på att jag inte letat heller.

♥Are 19/5 -06 ♥ Whiskynjutare
  • jenni84

ok,zax 2000 i kista har ett som heter bio+, som är utvecklat för extra känlig hårbottnar. kan det vara nåt??tror det ska va fritt från parfym

• blackangel

På apoteket har de ACO Schampo för torr hårbotten (inte mjäll), och ACO Återfuktande hårbottengel som du droppar i hårbotten efter du tvättat och torkat håret.
    Blir inte fett och kladdigt. Men mycket mjukgörande för hårbotten.
    Det är även parfymfritt.

• MeandHim

Håller med knaskotten. Har oxå jobbat med kerastase och tycker dom är bäst. Dom på apoteket blir det oftast värre av och VAD du än gör använd INTE fructis!

• 1malle

Har samma besvär med hårbotten o det enda som hittills hjälpt mig är DOVE´s schampoo

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
Svar på tråden Torr hårbotten - hjälp mig!