• vitguld

Kan man mörklasera trädäck?

Vi funderar på att bygga ett trädäck/altan på vårt hus men vi vill inte ha den vanliga träfärgen eller impregnerings gröna som det ofta blir. Vi skulle vilja ha en lite mörkare nyans kan man mörklasera impregnerat trä? eller finns det något annan man kan göra?

• Svar på tråden Kan man mörklasera trädäck?
  • innana

Det kan man, snyggt blir det också, men man behöver gärna ytbehandla sedan.
    Det finns snygga mörka linoljor också om man orkar olja in varje år vill säga

• vitguld

Tackar! ja med linolja kan man ju göra mycket fint, själv älskar jag färg gjord av Linolja tyvärr är det ju ganska mycket jobb med att måla med det o så är det ju ganska dyrt men fint blir det. Hela Norrgavel (www.norrgavel.se)stilen är ju helt fantasktist fin.

• Lupinen69

Tänk bara på att mörka färger blir väldigt varma/heta! Det kan ev bli för varmt att gå på...

* Vätternrundan 2007 *
  • idalin

om ni köper impregnerat virke måste ni vänta nåt år (kanske minst 2 år) innan ni målar, annars drar inte virket åt sej. jag målade våra trappor/"utebroar" och ena trädäcket med brun träolja i somras. jag fick rådet att använda olja istället för färg eller lack. för oljan går in i träet, medan färg/lack lägger sej på ytan och kan därmed flagna och blir även sliten där man går mycket.

tycker du inte att den köpfärdiga bruna träoljan är tillräckligt mörk, så kan du ju be personalen att blanda i mer pigment tills du är nöjd.

• södertälje

Vi laserade våra trädäck i svartbrun lasyr från ÖB,blev skitbra och snyggt oxå.Finns några bilder i mittgalleri där man ser snuttar av trädäcken.

• virre27

Tänk på att det inte får regna på det innan det torkar för då blir det prickigt, grannen oljade sitt och så kom det en regn skur, det vart prickigt efter det.
    Lycka till

Svar på tråden Kan man mörklasera trädäck?