• VeronikaK

Hur ofta är era barn (runt 12 år) sjuka?

Min styvdotter är ofta förkyld och denna höst/vinter har det varit värre än vanligt. Funderar på varför. Hur ofta är det normalt för barn i denna åldern att vara förkylda med feber?

Kan man påverka genom att få henne att äta mer grönsaker? Hon har bra läggtider och sover bra men är dålig på att äta grönsaker. Spelar det ngn roll eller är det genetiskt betingat det där med att bli sjuk ofta?

Hur ofta är era barn i denna åldern sjuka?

• Svar på tråden Hur ofta är era barn (runt 12 år) sjuka?
  • Birgitta2

Om hon inte gillar grönsaker så ge henne vitaminpreparat. De antioxidanter som grönsakerna ger henne (och stärker immunförsvaret) behöver hon. Hör på apoteket om det finns något tillskott. Även naturpreparat i hälsokostaffärerna kan hjälpa.

Jag hade friska barn i den åldern. Men de älskade grönsaker i och för sig. Sjukdomarna var mellan 1 och 4 år för båda, sen var de enbart ett minne blott.

• Dundermamman

Min 11-åring har inte varit sjuk sedan i maj-06,då han hade vattenkoppor!

• Dundermamman

Nej, ingen förkylning eller feber alls!
    När han var i "dagisåldern" var han ofta förkyld men inte nu på länge.
    Han äter heller inga kosttillskott utan vanlig husmanskost med (lite) grönsaker och frukt varje dag. Han är också mycket ute i naturen i alla väder.
    Han har väl helt enkelt ett bra immunförsvar Flört

• Ajdan

Min tolvåring är inte mycket sjuk, kanske max förkyld 2 ggr om året. Min tio-åring är däremot oftare sjuk, men han har å andra sidan astma och är glutenintolerant, fast inte vet jag om det inverkar .

• VeronikaK

Oj då! 1-2 ggr om året, det var inte mycket!

Ja det är därför jag undrar. Själv har jag inte barn i den åldern bara en liten bebis, så jag vet inte vad som är "normalt". Min styvdotter har säkert varit förkyld 10-12 ggr sedan i höstas. Har pratat med hennes pappa om det (dvs min sambo), att detta inte är bra.

Frågan är vad man gör åt det. Är det bara frågan om bra/dåligt immunförsvar finns ju inget att göra förstås. Men det är dumt för förutom att det sliter på henne att vara snorig så missar hon ju i skolan och så.

• halstabletten

Hon kan ju ha fått mykoplasma. Det gör att man "aldrig" riktigt blir frisk utan kan gå och dras med feber/förkylningar i flera månader.

MEN, jag skulle nog ta flickan till en doktor om förkylningarna håller i sig för att vara på den säkra sidan. Det kan vara mycket annat också. Fick själv tex körtelfeber utan att uppvisa de klassiska symptomen, och det var först när jag pallrade mig till en läkare som jag fick det bekräftat.

• Ajdan

ja, mycoplasma kallas den uppegående lunginflammationen, mina pojkar hade det förra julen och länge efteråt, det var efter det min yngste pojke fick astma!! jag sklle nog kollat upp det.

• murcia

....min 12-åring har småsyskon hemma hos sin pappa vilket gör att det är mer förkylt än det varit på ett par år. Småsnörvligt varannan vecka har det varit hela vintern. Men inte riktigt sjuk.

Kolla med kamraterna runt omkring om det går mycket förkylningar. Kan vara stress med eller något annat som drar ner imunförsvaret.

Svar på tråden Hur ofta är era barn (runt 12 år) sjuka?