• Superflower

Mexico! Hur är det?

Halloj!

Någon som varit i Mexico? När och hur var vädret? Var var ni?

Rekommendera att åka dit?

• Svar på tråden Mexico! Hur är det?
  • Marvelina

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHHHHHHHHHH Mexico är den mest underbara plats i världen!!!!! Åk åk åk!!!

Vi har varit i Playa del Carmen två gånger (Playacar) och stränderna är ljuvliga, sanden sval, människorna supertrevliga, snorklingen och havet super (kan vara strömt så ej bra för de riktigt små) maten också toppen.

Vi bodde på ett av Rius hotell och det var sagolikt. Kan inte nog rekommendera! Ett besök till Xel-ha naturvattenpark (för snorklingen) är ett måste! Vi åkte över nyår båda gånger. ca25-30 dagtid tror jag men svalt på kvällen. Man behöver långärmat på kvällen tycker jag.

marvelina - not new and definitely not improved
  • Victoria 76

Underbart men dyrt. Inga Thailandpriser direkt.

• Lexxi07

Det beror nog på vart man är i Mexico...vissa platser har väldigt hög kriminalitet.
    Men de klassiska turistorterna är underbara...är varmt men ändå inte ett jobbigt klimat där man upplever att det är för "varmt".
    Vacker natur där det är grönt och inte sönderbränt som p många ställen.
    Jag har vart i Cabo San Lucas och är ett av de bästa ställena jag var på faktiskt så rekomenderar det varmt.

• Zysteryster

Jag var i Mexico i november på tjänsteresa, var ledig tre dagar och ångrar från hela mitt hjärta att jag inte tog en vecka som jag planerat från början. Det var otroligt fint och havet var fantastiskt. Det är ett land som jag absolut kommer åka till igen!

(har rest mycket i jobbet, Mexico är ett av de länder där jag var mest ledsen att åka i från utan att hunnit med mer privat semester aktivitet)

• tvilling77

Mexico är uuunderbart!!! Ska absolut åka tillbaka en dag...är gravid nu så det får vänta...
    Havet är underbart, sval sand, god mat och trevliga människor!!
    Mycket att se oxå!!! Man ska absolut inte missa att besöka någon Maya ruin....otroligt häftigt!
    Vi var i Playa del Carmen och det var otroligt mysigt!

• Superflower

Härligt. Har ni varit där några speciella månader ellr kan man åka året om?

• tandmaja

Har också varit där flera ggr och instämmer i att det är underbart! Har haft en av mina bästa semestrar någonsin där och då är resor mitt absolut största intresse som jag ägnar mycket tid och alla pengar jag har råd med åt!
    Vill åka tillbaka igen...Ett ställe som är jättemysigt men inte så "kännt" för svenskar är Puerto Vallarta som ligger på västkusten ,jättefint men även Playa del Carmen och byarna däromkring är superfina.

Åk inte dit sep-början av nov då det är orkansäsong och kan vara riktigt dåligt väder just i Playa del carmen

• Ulle78

Åh, säger som de andra, åk!

Var i Playa del Carmen i två veckor och bodde på Gran porto real (åkte med Ving). Visst är det dyrare, men jag tyckte helt klart att det var värt pengarna!

Otroliga stränder och massor av kultur och sevärdheter om man inte bara vill sola och slappa.

• Elli47

Varit i Mexico 1992 och det var helt underbart! Vackert som bara den och dyk/snorkelvattnen är helt otroliga och där finns mycket att se, ruinerna i Tulum t ex, pyramiderna i Chichen Itzá osv osv!

• Billabong

Var i Mexico 6 veckor under augusti/september och tycker också att det är helt uuuunderbart! Är man dessutom intresserad av historia och mayakulturen så är det inget att tveka över! Finns massor att göra, vi kunde lätt stannat mycket längre.

Vi reste runt en del med start o stopp i Mexico City, huvudrutten gick: Acapulco, Puerto Escondido, in i Guatemala (ruinerna i Tikal är OUTSTANDING!), Tulum, Valladolid/Chichen Itza, Palenque, Oaxaca.

Undvik Yucatánhalvön under ca september-november som tandmaja skrev, då är det rejäla stormar och regnoväder!

Reste runt på egen hand och upplevde inte landet som "farligt".

Dyrt? Nej, det kan jag inte påstå, vi hade samma budget där som i sydostasien (inkl. Thailand)

• Superflower

Tänkte mig först att man kanske bor på ett hotell i Playa del Carmen, men man kanske ser mer om man reser runt. Bokade ni boende innan eller väl på plats, Sara 75?

• Billabong

Vi bokade bara boende de första nätterna i Mexico City. Reser som backpacker med ganska liten budget, bor på enklare hotell och emellanåt vandrarhem. Tycker om att stanna lääääänge och resa ofta.
    Alla har sina önskemål om hur en resa ska vara, vissa vill mest koppla av och ha fin strand, bra boende och leva avslappnat och lite lyxigt, kanske se någon sevärdhet.
    Själv föredrar jag att uppleva mycket av landet, röra mig bland landets invånare och se och uppleva mycket av landet. Hade ändå en dryg vecka i Tulum för sol, bad och besök vid ruinen (som inte är så intressant men väldigt vackert belägen).

• lilla mej

vi reste genom nästan hela mexico, på nästan 4 veckor och det var på tok aldeles för lite tid. Mitt favorit ställe var san jose/los cabos ooooo mamma mia det var det vackraset stället. Men måste varna maten är inte som den mexicanska maten vi äter här, hade väldigt svårt för deras mat, men älskar typ tacos och sånt här....

• Billabong

Instämmer med lilla mej om maten...
    Den mexikanska mat vi äter i Sverige heter ju TexMex och är från Texas, inte Mexico!

Salsan på Yucatán får ni se upp med, den är vääääldigt stark!

Svar på tråden Mexico! Hur är det?