• nojjan

Kan man ge sin hund magnecyl?

Hej!
    Jag har hört att man kan ge sin hund magnecyl om de har värk.
    Är detta sant?
    Hur mycket kan man ge i så fall? Han väger ca. 43kg
    Vi skulle hämta ut hans värktabletter idag men det verkade som om vet. råkat skicka receptet till ett helt annat apotek, lååångt iväg!
    Å han har så aj aj Ledsen 

Please... Nån som vet?

Nu har min mage varit tom alldeles förlänge!
  • Svar på tråden Kan man ge sin hund magnecyl?
  • Flygfotogen

Det har jag svårt att tro. Jag har fått lära mig att man inte ska ge hundar och katter sådant. Ring och fråga innan du gör något!

• jen05

jag vet att man kan ge en halv tablett magnecyl, iallafall om hunden har börjat på urinvägsinfektion!

• Blå Flygare

en bekant till mig gav hunden litemagnecyl efter den fick stroke. Det är ju blodförtunnande.

• nojjan

Tror ni inte jag kan ge honom en enda bara? Han har ju så ont.... 

• Rottis77

Ja, det kan man göra, vet dock ej dosen, men man ska bara göra det en eller två gånger, så be dom skicka ett nytt recept till ditt apotek imorgon.

• lillvilda

tycker du ska ringa vetrinären å fråga om råd istället.

• Rottis77

jag jobbar som djursjukvårdare och vet att man kan ge en eller två gånger om hunden har mycket ont, men det är inget man ska hålla på med under längre perioder, och man ska inte ge det i förrebyggande syfte, men har han så ont så tycker jag att du kan ge honom idag och ring din veterinär imorgon och be dom ringa in ett nytt recept till dig, vovve ska ju inte behöva lida.

• nojjan

Tack för era svar.
    Jag har gett honom en o nu ligger han o sover så sött!
    Jag litade på Rottis77 eftersom du är djursjukvårdare! Tack Rottis!

• mini97

Hoppas voffen får lite hjälp av magnecyl så han kan vila tills i morgon.
    Du gör rätt i att lita på rottis77, 
    jag har använt magnecyl till mina hundar vid akutfall. och det är inget fel på dom.

• Humminggirl

Vi gav vår mini en smula av en magnecyl med jämna mellanrum när hon hade brutit benet. Nån gång blev smulan för stor (inte så lätt att dela en magnecyl i 10 lika stora bitar..eller hur många det nu var..20 år sedan nu!) och hon sprang som en tosing på sitt gipsade ben. Hrm...

• LinaFalk

Man kan ge hundar magnecyl. Det har veterinären sagt. Min hund är en Collie och vid värk i hans ben får han någon enstaka gång en halv magnecyl! Lycka till!

• Rottis77

Jan H: Som jag skrev ska man bara ge det i akutfall och bara en eller två gånger, inte annars! Ger man det hela tiden är det inte bra för hunden. Katter får man absolut INTE ge något annat än det som man får utskrivet av veterinären, en vanlig alvedon kan vara dödlig för en katt.

• mmian

Hm, dosen på Magnecyl till hund är så låg, jag skulle inte våga chansa. Varför inte ringa en veterinär och höra efter om dosen? Det kan faktiskt vara dödligt!

Made in Thailand- Juniora BF 070809
  • Rottis77

mmian: Magnecyl är inte dödlig för hund om inte du kanske stoppar i den ett helt paket, men däremot är det dödligt för katt.Pratade senast idag med veterinären jag jobbbar hos och han sa oxå återigen att det är ok i nödfall.

Svar på tråden Kan man ge sin hund magnecyl?