• Simrin

Svenskar i Italien.........del 7!

Då var det dags för 7:e tråden!!!!!

• Svar på tråden Svenskar i Italien.........del 7!
  • Simrin

För att fortsätta på dagisämnet från förra tråden så kan jag meddela att båda mina barn går på "nido".
    12 timmar per vecka (8:30-12:30 tis-tor).
    Det kostar strax över 500? i månaden (för båda). Men det är ju privat, har inte rätt till statligt.

(Dagiset är för både privata och statliga, det handlar bara om vad man är inskriven som.)

• Carla82

Har hittat hit! Jo det finns statliga nido det öppnar ett här brevid om någon månad. Men som de andra har sagt är det halvt omöjligt att få plats. Materna kostar "inget" men man betalar maten och det blir som tigre sa ca 50 euro i månaden.

Nu glömde jag vad tjejen som skulle flytta till Rom heter men jag skulle hellre tipsa om "ludoteca" det är som öppna förskolor dit ungarna kan gå och leka med andra barn. Det kostar oftast någon liten summa per gång. Men de får i alla fall kontakt med andra barn. Här i Rom har vi dessutom svenska kyrkan som har barntimmar kolla på deras hemsida skut.svenskakyrkan.se/rom/ Har aldrig varit på barntimmarna själv men har hört att de ska vara bra. Ska försöka masa mig dit. De som jobbar i kyrkan verkar i alla fall gulliga.

• intehemma

Redan ny tråd?!

Simrin: fy tusan vad dyrt! Och då är det ju inte ens så att man kan jobba halvtid samtidigt! En annan kollega sa till mig att han och hans fru i princip spenderade hela ena lönen på dagis och barnvakt....(de har två barn) Då är det ju inte konstigt om en (läs kvinnan) väljer att stanna hemma/gå ner i tid...

Carla: De vanliga kyrkorna har ju också mycket aktiviteter, men då gäller det väl att man går på mässan också...

• Carla82

Intehemma: Sant sant...det är delvis därför jag fortfarande är hemma vi tjänar helt enkelt inte på att jag ska börja jobba. Synd att det ska vara så. Är ju inte så konstigt att det föds för få barn i det här landet. Man får ju inget stöd.

Sant även det där med vanliga kyrkorna. Men då är det en fördel om man kan italienska...förutom det där med att vara tvungen att gå på mässan...inte riktigt min grej. Möjligtvis om prästen varit en annan.

Är så trött på Ale idag så jag skulle kunna skrika rakt ut. Han har någon illbattingsdag för sig. Så fårt jag vänder mig om har han rivit ut någon låda eller ett skåp eller så har han klättrat upp på något osv. Har tom fått ringa till doktorn idag för att han troligtvis har smakat på en av de där små påsarna som ligger i skokartonger. Aaaaaaahhhh! Som tur var var det ingen fara. Det var bara jag som fick en infarkt. Han är väl understimulerad kommer inte ut så mycket med detta väder. Hoppas ni andra haft det lugnare.

• sweetaly

hej hopp allesammans!!

nu ar det ett tag sedan jag skrivit...hittar ingen tid till att sla pa datorn...*suck*

viktoria gar pa scuola materna o vi betalar 130?uro i manaden (115? utan skolbuss), da gar hon hos nunnorna men varje klass har en utbildad larare. trivs bra!

angaende det dar med nido sa far man 150?/manaden av staten om man placerar barnen privat eller anstaller barnvakt(med kontrakt)! fast det ar fa som vet om det...sok pa internet efter statligt bidrag och asilo nido!

a kommer inte att ga pa nido om inte sa ngn gang lite sporadiskt om jag maste ivag pa ngt! huset bredvid varat ar ett nido, toppen! de ar ute valdigt mkt med ungarna dar nar det ar fint vader(fast inte vintertid,typiskt italienskt), stor tradgard med massa leksaker. barnen verkar trivas dar. ska ga dit ngn dag o be att fa kika pa insidan ocksa...

tuntalisa: hur gar det for er? hur stor ar hon nu? fortsatt med inskolningen?
    a vaxer som bara den och lar sig ngn nytt varje dag! vaknar nagra ggr per natt for att ata...pa dagarna sa vill hon ha sallskap hela tiden nar hon ar vaken.. biter pa allt och drar sin syster i haret!! busunge!!

patata o intehemma: det var val ni som funderade pa detta med vart man ska foda..?
    forsta flickan fodde jag i sverige o andra i italien! 2 olika upplevelser, bade med neg o positiva saker. det kandes mer naturligt att foda har andra barnet da vi bor har.. jag var ocksa nervos for det dar med spraket men det gick hur bra som helst!
    jag gick till en privat gyn innan och kande att hon holl allt under kontroll och foljde upp graviditeten bra! man far tillbaka en del av pengarna vid deklarationen om ni sparar fakturan (tror det ar 20%, en del jobb - aven makens kan betala tillbaka en viss del -hor efter med arbetsgivare eller fackforbundet)
    lycka till!!

• intehemma

wawoom: Jag har inga tvivel om vart jag ska föda - det är ju i Italien jag har mitt liv nu, så det känns naturligt att föda här. Däremot känns det som sagt lite nervöst med språket osv, men hittills har det mesta gått bra. Jag går till en privat gyn som jag trivs bra med, synd bara att det kostar en massa pengar! Men förhoppningsvis får jag tillbaka en ganska stor del från jobbet. Vill helst slippa deklarera....

Visst är det trist att de håller barnen inne så fort det inte är picnic-väder! Jag har en kompis som jobbat på nido och hon säger att problemet är att många föräldrar inte vill att de ska ta ut barnen och de har inte resurser för att vara inne med vissa och ute med vissa.

• Emmaaxel

Hej! Jag tänkte också hoppa in här på tråden. Kanske skriver jag inte så mycket men jag ska nog tjuvkika lite här då och då. Jag bor så långt ifrån alla andra! Synd att ingen bor här vid adriatiska kusten..

• tigre

aha det àr dàr ni bor!! dà kommer vi och hàlsar pà...

• Tuntalisa

Jaha, da sitter jag här dà. Första dagen pa jobbet. Vi har inte hittat au-pair ännu sà Natalie har börjat pa asilo nido idag. Det gàr nog bra men jag kan inte sluta tänka pa henne. Det är ju nu som man börjar känna att man fàr kontakt, hon ler och skrattar och är sà gullig! Pà mitt asilo nido tar de ut barnen pa vintern, om det är fint väder, men inte de minsta Jag kommer vara hemma pà onsdagarna sa dà fàr jag väl göra làngpromenader. Pà mitt asilo nido (som är i schweiz förstàs) betalar vi ca 500 euro per manad för 4 heldagar per vecka. Fràn tre àr börjar de pa vanliga asilo som är gratis.

Wawoom: Kul att höra fràn dig! Efter att jag börjat ge ersättning pa kvällen sover Natalie hela natten (alltsa hon vaknar för napp ibland men hon äter inte) och pa dagen äter hon 4 gànger. Vid lunch har jag börjat ge potatis och morotspure. Det gar bra, hon är verkligen en "Mangiona" Jo just det, hon väger 6750 (vägde igàr) och är 62.5 cm làng.

• Smileycat

Är det nån som ska bege sig till Sverige inom en snar framtid??

Det är så att jag har hittat min drömvagn som knappt går att få tag på här i Sverige..
    Jag letar o letar, men inte hittar jag den nånstans.. *gråter*

Det är en zooper zydeco i rött (helst 2006's års modell oxå)..
    Jag vet inte varför men jag är helt kär i den vagnen, kan tänka mig i svart oxå om det finns billigare nånstans..
    Som sagt gillar 2006års modell bäst men 2007 "går väl oxå"..

Så..
    Nån som har lust att hjälpa mig o kanske tjäna en liten slant eller så??

(¯`°?.¸ ღ♥Min älskade Ebba 5/5-06♥Sambon Stefan♥Bonusdottern Vanja 050430♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Svenskar i Italien.........del 7!