• Anonym (Undrande)

Ta hem moderkakan?

Har kollat runt på nätet lite efter förlossningsbrev, om vad man kan skriva i det, osv. Kom över ett då jag googlade, där det blivande föräldraparet formulerade att de ville "ta med sig moderkakan hem". Varför vill man det, egentligen? Vad skall man göra med den sedan?

• Svar på tråden Ta hem moderkakan?
  • Löööv

Man kan äta den...om man vill. Tydligen en delikatess

• Teskedsmamman

Vissa mindre religioner ska man gräva ner den t ex...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.15) BF - 070724
  • Anonym

herregud,,,,,,,blir kräkfärdig av att tänka att nån ätit sin moderkaka!!!Är det ett skämt eller allvar???

• fröken Anna

Jag har hört någon gång att man i vissa kulturer "begraver" moderkakan.

• Anonym

Har en väninna som har grävt ner moderkakan under ett vårdträd.

• Blå Flygare

Navelsträngen är full med stamceller, och moderkakan används i dyra ansiktskrämer till Hollywoodfolk. Så sälja dyrt?

Annars finns det de som äter den. Ska visst vara näringsrik.

• LyckaJones

Jag har också hört talas om att somliga gräver ner den.

• Anonym (Undrande)

Hm.. Äta upp den - har hört att man gör det på sina ställen i afrikanska länder. Den lär ju vara full av vitaminer. Och t ex katter äter ju upp motsvarande (efterbörden).

Inte för att jag tänker sätta tänderna i någon moderkaka, inte! Blev bara så konfundersam att någon ville ta hem den...

• Anonym (Undrande)

Löööv:

Intressant länk, hm :) Man lär sig något nytt varje dag!

Undrar hur de skickar med den hem; lägger de den i en påse då eller? De måste väl ändå lägga den i kylskåp om man är kvar ett par dagar.

Här är länken till det förlossningsbrev jag hittade. Det står under "Övrigt": marsbebisar2006.rundkvist.com/forlossningsbrev2.htm

• siamesen

Bla Myran- sant fast jag tror att stamcellerna och det andra "dör" om man inte fryser ned dem rätt..behövs cryo-labb till det om jag inte har fel.

• Blå Flygare

Lööv: skönt att se att jag inte var den enda som inte blir äcklad av tanken på att den kan ätas. Men så äter jag ju sill, blodpudding o pölsa också, så.

• Flygfotogen

I den gamla tråden såg jag att det stod följande:

Vi har också några maträtter i Sverige som vi tycker är helt normala (om än kanske inte goda), men som på många platser skulle anses högst tvivelaktiga att äta:
    * Rutten fisk (surströmming)
    * Asätare (ål och kräfta)
    * Grishjärna (pölsa)

Sursträmming är inte rutten och grishjärna ingår normalt sett inte alls i pölsa. Däremot har jag läst att moderkakan är nyttig att äta och att den hindrar blödningar (?) och ja, sånt. Det är inte utan anledning att de flesta andra däggdjur äter upp den. Den är förmodligen väldigt viktig.

• Anonym (Undrande)

Moderkakan har säkert varit en viktig näringskälla för nyblivna mödrar genom tiderna, då t ex djuren äter upp sina, instinktivt. Och säkert finns det ju platser och ställen i världen med fattigdom och svält då de ämnen i moderkakan är oumbärliga för modern, när tillgången på föda kanske är begränsad.
    Skulle vara intressant att ta reda på om förtärande av moderkaka spelar in på mjölkproduktionen på något sätt...

Svar på tråden Ta hem moderkakan?