• Rosamaj

Mens i två veckor??!!

Är det någon som har det som jag? Nämligen två veckors blödningar i månaden? Första veckan bruna flytningar och ibland små vanliga blödningar och andra veckan störtfloden?
    Planerar att skaffa barn, men hur 17 vet man sin ägglossning om man inte vet sin första mensdag?? På mvc sa dom att vi ska försöka DIREKT efter sista mensdagen och att man kan få så här konstiga cykler om man blir lite äldre.(avsaknad av gulkroppshormon tror jag) Är snart 33. Herregud! Någon som har råd att ge mig?

• Svar på tråden Mens i två veckor??!!
  • rafmagn

Jag stänkblödde massvis innan och efter mens tidigare. Sedan fick jag svagt östrogen(oestriol) och då gick det över och jag blev gravid. Sedan e det ju individuellt när man ägglossar. Jag har äl ganska sent i cykeln. Tycker ofta de generaliserar och tror att vi alla funkar lika. Kan du inte prova ältest?

• Villemo

Usch vad trist..har inget råd att ge men vill önska dig lycka till i alla fall....hoppas det löser sig.

• Rosamaj

Får man oestriol hos gynekolog? Ja...funderar faktiskt på att köpa ett ältest. Har barn innan men har aldrig haft dessa problem med mensen inför tillverkningen av de förra barnen.Det är så irriterande när kroppen beter sig så här! Känne rint eigen min kropp. Och dessutom springa runt o känna sig ofräsch större delen av månaden.....

• Rosamaj

rafmagn: kan inte släppa det där med oestriol...

puffar

• rafmagn

Hej!
    Ja det var min gyn som skrev ut oestriol.

• rafmagn

Har själv funderat på varför min mens började bete sig så och min teori är att jag var väldigt stressad då. Sedan blev jag stressad AV att jag blödde så, men min gyn sa helt enkelt att "vi ser till att få dig i fas genm att balansera upp gulkroppshormonet medd lite östrogen" och det funkade!
    Hon gjorde ochså en hormonspegel dvs blodprov, där man kan se var man befinner sig i cykeln och om man har ägglossat den cykeln. Det kanske du skulle be om?
    Lycka till!

• Roisin Dubh

Du är inte ensam. De senaste åren har min mens varit helkonstig (är 35 år). Det är väldigt ofta jag blöder i två veckor. Nu är jag inne på min tredje vecka den här gången. Fundersam

Jag har varit hos gyn och kollat upp mig men de hittade inga fel. Jag hade ägglossning när jag var där så jag vet att det fungerar också.

• Rosamaj

aha! Tack för svaret!Det där med gulkroppshormonet nämnde ju mvc också. Ja, jag ringer gyn imorgon ang detta. Verkar jätte-bra med hormonspegel dessutom, för jag känner mig osäker på om jag verkligen har äl när kroppen inte riktigt funkar. Är det inte alls möjligt att bli gravid om man saknar gulkroppshormon?

• Rosamaj

Hanna: Så det är alltså ganska vanligt alltså. Vad fräsch man känner sig eller hur?? Gå runt med binda i tre veckor...
    Är det svårare att bli gravid för oss? Och när i denna cykel hinner man ha äl? När hade du i cykeln? Precis efter sista blödningsdagen fick jag rådet att försöka göra barn eftersom jag kanske har tidigare äl....

• rafmagn

Jag tror man har för mycket gulkroppshormon och för lite östrogen när man stänkblöder; dert var i alla fall det min hormonspegel visade. SÅ länge man ägglossar (vilket jag gjorde ändå) så kan man ju bli gravid, men det är ju svårt att hålla koll och obehagligt. För mycket gulkroppshormon ger dessytom torra slemhinnor, inte så kul.

• Roisin Dubh

För min del tror jag att det har en del att göra med vikten. Jag har haft krånglande mens varje gång jag vägt mer än 75 kg och det har jag inte gjort när jag var yngre. När jag gick ner lite i vikt för fyra år sedan så blev mensen plötsligt normal igen och då blev jag också gravid.

Vi får väl se vad som händer när jag gått ner den här gången. Jag viktminskar med cambridgekuren nu och har tappat 8 kg men det är 7 kg kvar ner till 75 kg. Glad

Stress är också en faktor och jag har haft en sjuveckorsblödning en gång under en höstdepression men numera är jag varken stressad eller deppad så det kan inte bero på det.

• Rosamaj

Ger snart upp. Försöker svara på Hannas och rafmagns inlägg men loggas ut hela tiden!!!!

• Rosamaj

Hanna: Jobbigt med bara två veckors uppehåll! Lycka till nu med viktminskningen (verkar gå bra, grattis till de åtta!). Inte visste jag att mensen kunde förlängas. Trodde bara att den uteblev vid stress och annat. Så lite visste jag. Men som du säger - äl kommer väl tidigare om man har blödningar i två veckor. Får sätta fart i sänghalmen lite snabbare denna gång!

• Rosamaj

rafmagn: Tror att du har svaret på mina undringar. Har säkert för lite östrogen i kroppen. Känner igen det där med torra slemhinnor. Obehagligt, ja! Ska ringa till gyn imorgon och försöka få en tid. Vore ju bra om hon kan kolla om jag har äl också...det var positivt för mig att du hade det trots samma problem.

Svar på tråden Mens i två veckor??!!