• Anonym

Psykologers tystnadsplikt, vad gäller?

jag undrar bara om någon vet om en psykolog måste anmäla om det kommer fram tex misshandel osv under ett samtal att man själv blivit illa behandlad alltså? Eller får de inget säga?

• Svar på tråden Psykologers tystnadsplikt, vad gäller?
  • SandvikenMamma

Dom måste anmäla om någon far illa av det...

• Tine84

De måste anmäla det, de enda som har total tystnadsplikt är präster.

• blonde redhead

Nej de har tystnadsplikt. Det gäller bara barn som far illa som de måste anmäla, inte vuxna.

• SandvikenMamma

Det gäller vuxna också ju...

• blonde redhead

Nopp det gäller inte vuxna. Den vuxna kan ju bara neka till det och inget händer. En läkare eller psykolog har total tystnadsplikt för sina vuxna patienter om de är myndiga!

• pippo75

...men jag har för mig att sekretesen upphävs om vi talar om ett brott som kan ge mer än två års fängelse på straffskalan...?

• Aaliyah

Det finns många olika sorters sekretess och den som förekommer inom hälso- och sjukvården hör till de strängare.

• pippo75

SandvikenMamma: Hur menar du att dessa lagar kommer in i bilden?

• Anonym

Jag tänkte mest på om man berättar om att man själv blivit misshandlad tidigare, som barn och vem som gjort det......  kan de då anmäla efter flera år?

• Anonym

Man ska anmäla när barn misstänks fara illa samt när brott som kan leda till fängelse i två år eller mer begåtts, precis som sagts tidigare.

• Tygtiiger

Om man får reda på något som innebär att barn far illa så måste man anmäla. Om man får reda på något brott å färde (alltså pågående eller som planeras) där straffet är minst två år så FÅR man bryta sekretessen, men måste inte.

Om du nu är vuxen och berättar om misshandel så får de inte anmäla det - däremot kan de stötta dig i att anmäla. Om det framkommer misstankar om att förövaren har kontakt med eller slår andra som är minderåriga så är psykologen skyldig att anmäla.

• Anonym

Om brottet hänt för så länge sedan att det preskriberats, anmäls det inte.

• pippo75

tyg tiger: man är väl skyldig att bryta sekretessen annars kan man som psykolog själv bli anklagad för tjänstefel samt för underlåtenhet att anmäla brott?!
    (när vi talar om tvåårsprincipen)

• Rymdmamma

jag tror att om de verkligen tycker att något behöver anmälas så kommer de nog i första hand att försöka uppmuntra personen till att själv göra anmälan..

• Anonym

läkare, psykologer, präster och andra med tystandsplikt i sina yrken har anmälningsplikt vid brott som kan ge mer än 2 års fängelse.

• Partydosan

En läkare är tvungen att anmäla om han får in en patient han misstänker har blivit misshandlad,men en psykolog får inte avslöja det den får höra i förtroende från en patient...
    Sitter själv i den situationen att jag har blivit misshandlad och går på stadig basis till en psykolog för att må bra igen..
    Det var det första jag vill veta eftersom jag någonstans absolut INTE ville att mitt ex skulle bli polisanmält då vi har barn ihop..( hur puckad får man bli??? )

Svar på tråden Psykologers tystnadsplikt, vad gäller?