• Rulltrappa

havregrynsgröt till spädbarn

jag har egentligen inget emot att servera "industrigröt", tycker inte att den kostar så mycket och tycker att det är skönt att den är berikad så att jag slipper oroa mig för den biten.

men om jag nu skulle vilja göra egen gröt till min 5 månader gamla pojke, hur gör man?

och nej, jag har aldrig gjort gröt innan så skriv inte att man ska göra som vanligt fast utan saltet... ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-24 20:33:05:
    ge mig gärna ett specifikt recept. :)

• Svar på tråden havregrynsgröt till spädbarn
  • Beckah82

Det brukar stå på alla paket. Havregryn och andra gryn

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • bambigirl

När man gör gröt til barn bör du mixa havregrynen så de blir mer som pulver sant tillsätta nåt som innehåller järn, det är pga järnet som de rekommenderar köpegröt.

• Rulltrappa

bambigirl: jo, det är ju det jag menar, så skönt att köpa färdigberikade produkter.
    hur mycket järn kan behövas, räcker det att servera aprikospuré till?

• Dreamsmiley

Har hört att Havregrynsgröt är bra för spädbarn för den är fri från gluten. Det står på baksidan av paketet hur man kokar gröt. men ta lite mindre gryn än vad det står. Den ska inte vara så tjock, sne får man lov att kocka den gansak noga så grynen mjuknar ordentligt. det där med järn har jag aldrgi hört men räcker nog med ngn frukt pure som innehåller mycket järn

• 81an

det står på förpackningen. en barnportion är en halv av vad som står, dvs 1/2 dl gryn. h2o kommer jag inte ihåg, jag brukar ha 1 1/2 till 1 dl gryn, men då blir den ganska hård.

• 81an

blanda 1/2 dl mixade gryn med ca 1 1/2 dl vatten. kör i micro ca 2 min. vatten och tillagningstid får man anpassa efter hur lös/fast man vill ha gröten.

• Antivirus

Ok här kommer rec på havregrynsgröt till småbarn:

½ dl stötta havregryn
    1 dl vatten

i mikron: Laga på full effekt i 2-3 min. Rör om och låt svalna till lagom ättemperatur.

På spisen: Koka 2-3 minuter under omrörning.

Mycket enkelt och billigt och nyttigt.

Svar på tråden havregrynsgröt till spädbarn