• skogsblomma

Bilbarnstol i taxi?

Tror ni att taxibolag har bilbarnstolar som de kan sätta in i taxin om man bokar i förväg? Och att de dessutom monterar bort ev. krockkudde?

Jag vet annars inte riktigt hur vi ska ta oss hem från BB. De lånar inte ut bilbarnstolar där och buss känns inte som ett bra alternativ med en nyfödd. Vad jag förstår samlas mycket smittobakterier lätt i en buss.

• Svar på tråden Bilbarnstol i taxi?
  • Tindrande

jo, de flesta taxi bolag brukar ha det.Ring bara i förväg, och bilbarnstolen ska du ju inte ha fram, så krock kudde är nog inget problem

• Severus

Visst finns det taxibolag som har bilstol vid förfrågan.
    De lär inte montera bort några krockkuddar, men man kan ju ha stolen bak.
    Skulle personligen vilja ha mitt nyfödda barn bak med mig än framme med taxichaffisen

• livet i en ask

Hejje.
    Vet ej vart du bor, men här i Göteborg jobbar min man på taxi göteborg och han har bilbarnstol i bilen. Det är dock bara taxi Göteborg som har det här, men de e bara att ringa 650000 och säga att man vill ha sjukresa med bilbarnstol så fixar dem det. Jättesmidigt.

• emma brolin

se till och ring innan och hör bara så ni inte bara står där utan stol..när vi skulle åka sa dem att man fick ta med egen stol!

• Emmajohanss0n

Det borde väl gå om man ringer i förväg. Dagen före iaf. Du kan ju lika gärna ha stolen i bak i bilen där brukar det inte finnas krockkuddar. Varför köper ni inte en egen stol? Finns billiga på blocket osv. För bara nån hundralapp. Är väldig bra att ha även om man inte har bil själv.

• mmonika77

Här i Krstd finns det inte.

• skogsblomma

Tack för alla svar och tips. Det verkar inte som det är helt omöjligt då. Vi får ringa runt och kolla upp det.

• Stargirl

Ja när man bokar så ska man säga att man behöver barnstol men tror inte de har babyskydd dock. Det får man fixa själv.

20 dagar kvar
  • SandraS

Men har ni inte egen bil, för även om de inte lånar ut på bb så kan ni juh hyra/köpa en innan.

• Rosa84

Min sambos mamma äger två taxibilar, dom har inga babyskydd att ordna fram.
    Det dom har är att man kan göra om i baksätet så det blir sittpuffar.
    Så det verkar vara olika från ställen till ställen, ring & kolla med eran taxiväxel.

• SkrutteLi

Hej!
    Många Taxibolag har bilstol för bakåtvänt åkande. Typ Akta DuoFlex. Men dessa är för lite större barn 4mån-uppåt. Babyskydd får du nog ordna själv. kan du inte hyra på BB, det brukar inte vara så dyrt, ett par hundralappar och så kan du ha den i alla bilar.

• skogsblomma

Vad är babyskydd? Behöver man det + barnstol eller är babyskydd som en barnstol fast för nyfödda?

• skogsblomma

Jag har vänner som har en bilbarnstol som de säger kan användas från nyfödd till flera månader gammal. Stämmer inte det att det finns sådana?

• Freiya

skogsblomma: babyskyddet är från nyfödd till ca 9månader. den köper man en bilbarnstol. eller så köper man en bilbarnstol från nyfödd och upp till 19-25kg.
    men du kan hyra ett bayskydd från BVC oxå i de flesta städer. det kostar 300:- och då får du ha det i 9 månader. även om ni inte har egen bil så e det ju bra att ha om ni tex ska ut och åka med en kompis/förälder eller så!

• Celin

här ringer man och bokar med bilbarnsstol och så betalar men extra framkörningsavgift för innan den körningen åker bilen till kontoret och sätter in en bilbarnsstol... så det är nog olika beroende vart man bor... men ring och kolla det är ju samma sak om man bokar bil att åka med hund då vissa bilar är a-bilar (allergi)... / Celin BF 17/3

Svar på tråden Bilbarnstol i taxi?