• Catchie80

Vet någon vad jag har för rätt som köpare???

Såhär är det. 15/10 beställde vi en soffa på Stalands. Leveransen skulle vara vecka 2(!!!!), men eftersom det var jul/nyår, så la dom på 2 veckor till. På ordern står det "leverans ca vecka 4"

Det är alltså 15 veckors leveranstid. Redan där tycker jag att det är en orimligt lång leverans, men vi ville ha soffan så vi gick med på det.

För 1 vecka sedan ringde vi och frågade om exakt datum för leveransen (det skulle dom kunna ge ca 10 dagar innan). Då säger dom att dom inte vet när den kommer,ring imorgon.Vi ringer varje dag förra veckan och får svaret, ring imorgon. Vi ringer i början av denna vecka. Då kläcker dom ur sig, "samarbetet med den leverantören har upphört, vi sitter i förhandlingar om de pågående leveranserna" Dom vet inte vart vår soffa är, eller om den ens kommer! Vi ska ringa imorgon. Vi ringer på tisdagen dom vet inte, dom får svar imorgon för dom förhandlar och vet inte ens om dom har vår soffa.Vår säljare ska ringa idag.Hon ringer inte så jag ringer upp. Jag är fortfarande inte arg, lite irriterad att dom inte vet något bara om sina egna varor. Söker min säljare, men en "Janne" svarar. Han undrar om han kan hjälpa. Nej, säger jag, det gäller en soffa vi beställt som det blivit strul med.Jag vill veta om hon fått höra något eller om hon kan svara på när jag får ett besked om soffan. Kortfattat så säger Janne att jag är "lilla du", jag är inte deras enda PROBLEM(????), VI ska betala dom om vi vill häva köpet,dom kommer med besked imorgon, inte förrän 2 veckor efter uttalat leveransdatum är det en försening, jag har inte rätt att avbeställa bla bla bla. Dessutom så förnekar han att vi ska kunna få besked ca 10 dagar innen leverans, vilket LEVERANSAVDELNINGEN sagt. Jag påstår då att kommunikationen ska förbättras. Han säger att jag ska sluta gapa. Jag tycker att han ska vara lite mer tillömtesgående mot en kund som är förbannad, han säger att han har förstått att jag tycker det. Jag undrar vad det kostar att avbeställa i kronor. Han säger att det är en mycket svår uträkning och beroende på vart soffan är. Jag säger att han vet ju inte vart den är. Nej, så han kan inte räkna ut det. Jag säger att räkna då på att den står i ert lager, vad kostar det då. MYCKET svår uträkning som han inte kan göra kl 18,30 en onsdag.

Jag blir skitförbannad och säger att om han någonsin gått en kurs i kundvård skulle han veta att man är tillmötesgående och förstår kundens dilemma. Därefter säger man att man ska försöka lösa problemet, man TJAFFSAR inte med kunden och kallar denne för hans problem. Därtill slänger jag ur mig att "min säljare sa: Jag förstår att du är arg, och jag ska göra allt jag kan. Du sa: Du är inte vårt enda problem. Fattar du skillnaden!??"

Usch, men iallafall, vad har jag för rätt att avbeställa denna soffa så jag kan gå och köpa en någon annanstans??

När har jag rätt att kräva handpenningen tillbaka??

• Svar på tråden Vet någon vad jag har för rätt som köpare???
  • Marvinna

Avbeställa den går säkert att göra men jag vet inte om du kan få tillbaka handpenningen.

• Catchie80

Men han påstår att FÖRUTOM handpenningen så ska jag betala en viss procent av soffans värde, beroende på vart soffan är. Men detta kunde han ju som sagt inte räkna ut en onsdag kl 18,30 för det är MYCKET svårt.Jävla typ!

• Rosa Ljung

15 veckor leveranstid för en soffa låter inte klokt. Jag skulle begära handpenningen tillbaka och bojkotta affären. Om jag vore i era kläder och med mitt humör så skulle det redan stå en soffa i rummet. Stå på dig. Lycka till.

• Catchie80

Men dom säger att vi inte ens har rätt att avbeställa förrän TIDIGAST 2 veckor efter denna vecka!!???? Det är ju heeeeelt sjukt!

Den jävla idioten Janne påstår att jag inte har rätt att avbeställa, och gör jag det så är jag skyldig att betala DOM.

Även när jag sa att den redan är försenad och han moppsigt sa att vecka 4 inte är slut, så sa jag att från att leveransavdelningen har ett datum tar det 10 dagar. Om han räknar själv så märker han att vi är bortom vecka 4. Då sa han att det kanske blivit fel i inscanningen av soffan så att dom inte fått datum. Men 5 minuter innan sa han att det där med 10 dagar inte ens existerade???!!!

Jag sa till Janne, att om man är mån om sina kunder, då tar man smällen att betala tillbaka handpenningen pga detta strul, och säljer soffan till någon annan när den kommer. Jag lägger även till att jag är inte nöjd kund om så soffan trillar ned från himlen medan vi pratar, pga hans sätt mot mig.

Janne säger NEJ, vi tänker inte betala tillbaka dina pengar. Jag säger åt han att gå en kurs i kundvård. Han säger att han fattat att jag tycker han är otrevlig. Bra säger jag och slänger på luren.

• anna68

Men, men, men...har du kollat konsumentköplagen?

www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngCategoryID=892

Står det att leverans är ca vecka 4, så ge dem några dagar till, har den inte kommit då så kan du häva köpet utan kostnad pga leveransförsening.

• anna68

Avbeställa kan du göra när som helst innan varan levererats, men då kan du åka på kostnader tex frakt.

• väntar o längtar

Du har ju ett kvitto på köpet med handpenningens belopp och resterande köpeskilling. På det borde det även stå villkor för att häva köpet.

Och du - "Janne" verkar inte vara en kompetent person på tjänsten.

• Catchie80

anna68

Ja jag har läst den, men den är så luddig att jag inte är mer klok efter att ha läst den... Skälig tid efter leveransdatum, kan man begära ersättning/häva köpet, men vad är "skälig tid" då? 15 veckors levrans tycker jag redan är mer än skälig tid så... På 15 veckor hinner man ju köra soffan jorden runt liksom... Ska dom ha 1 vecka till då? "Janne" påstod att det är 2 veckor efter leveransdatum. Jag tycker inte 15 är en skälig tid, så 2 veckor ytterligare? Det är ju för fan ett skämt eller?!

väntar o längtar

Det står ingenting på orderbekräftelsen. Bara vad jag beställt, vilken vecka CIRKA den ska komma och vad jag betalat i handpenning. Nej, "Janne" är ett arsel.

Handla ALDRIG på STALANDS!

• SVejsan

Från konsumentverket( www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngCategoryID=892 )

"Om jag har beställt en vara och den kommer för sent
    - vad ska jag göra?
    Om exempelvis din beställda tvättmaskin inte levereras på den bestämda dagen kan du:
    hålla inne betalningen,
    kräva att säljaren fullgör köpet och levererar varan,
    häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig,
    få skadestånd.

Avbeställning
    Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Han har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader han har haft i samband med beställningen, till exempel fraktkostnader."

Svar på tråden Vet någon vad jag har för rätt som köpare???