Vet någon vad jag har för rätt som köpare???
Såhär är det. 15/10 beställde vi en soffa på Stalands. Leveransen skulle vara vecka 2(!!!!), men eftersom det var jul/nyår, så la dom på 2 veckor till. På ordern står det "leverans ca vecka 4"
Det är alltså 15 veckors leveranstid. Redan där tycker jag att det är en orimligt lång leverans, men vi ville ha soffan så vi gick med på det.
För 1 vecka sedan ringde vi och frågade om exakt datum för leveransen (det skulle dom kunna ge ca 10 dagar innan). Då säger dom att dom inte vet när den kommer,ring imorgon.Vi ringer varje dag förra veckan och får svaret, ring imorgon. Vi ringer i början av denna vecka. Då kläcker dom ur sig, "samarbetet med den leverantören har upphört, vi sitter i förhandlingar om de pågående leveranserna" Dom vet inte vart vår soffa är, eller om den ens kommer! Vi ska ringa imorgon. Vi ringer på tisdagen dom vet inte, dom får svar imorgon för dom förhandlar och vet inte ens om dom har vår soffa.Vår säljare ska ringa idag.Hon ringer inte så jag ringer upp. Jag är fortfarande inte arg, lite irriterad att dom inte vet något bara om sina egna varor. Söker min säljare, men en "Janne" svarar. Han undrar om han kan hjälpa. Nej, säger jag, det gäller en soffa vi beställt som det blivit strul med.Jag vill veta om hon fått höra något eller om hon kan svara på när jag får ett besked om soffan. Kortfattat så säger Janne att jag är "lilla du", jag är inte deras enda PROBLEM(????), VI ska betala dom om vi vill häva köpet,dom kommer med besked imorgon, inte förrän 2 veckor efter uttalat leveransdatum är det en försening, jag har inte rätt att avbeställa bla bla bla. Dessutom så förnekar han att vi ska kunna få besked ca 10 dagar innen leverans, vilket LEVERANSAVDELNINGEN sagt. Jag påstår då att kommunikationen ska förbättras. Han säger att jag ska sluta gapa. Jag tycker att han ska vara lite mer tillömtesgående mot en kund som är förbannad, han säger att han har förstått att jag tycker det. Jag undrar vad det kostar att avbeställa i kronor. Han säger att det är en mycket svår uträkning och beroende på vart soffan är. Jag säger att han vet ju inte vart den är. Nej, så han kan inte räkna ut det. Jag säger att räkna då på att den står i ert lager, vad kostar det då. MYCKET svår uträkning som han inte kan göra kl 18,30 en onsdag.
Jag blir skitförbannad och säger att om han någonsin gått en kurs i kundvård skulle han veta att man är tillmötesgående och förstår kundens dilemma. Därefter säger man att man ska försöka lösa problemet, man TJAFFSAR inte med kunden och kallar denne för hans problem. Därtill slänger jag ur mig att "min säljare sa: Jag förstår att du är arg, och jag ska göra allt jag kan. Du sa: Du är inte vårt enda problem. Fattar du skillnaden!??"
Usch, men iallafall, vad har jag för rätt att avbeställa denna soffa så jag kan gå och köpa en någon annanstans??
När har jag rätt att kräva handpenningen tillbaka??