• evelina26

Folk som tutar på och stressar övningskörare!

Jag blir så jäkla less på de spån som är ute och kör! Jag håller på att ta körkort just nu (några år försent) och man blir ju helt mörkrädd ute på vägarna!

Var ute nu ikväll och körde, min handledare är en av mina bästa kompisar och han är trafiklärare så han om någon har ju koll på trafikregler, kan även tillägga att jag har uppkörningstid inom en snar framtid så jag är inte helt färsk i trafiken.

Hursomhelst: Jag kommer körande på en väg där högerregeln gäller, stannar där jag ska precis innan en korsning för att det kommer en bil från höger, varav idioten bakom mig hänger sig på tutan och KÖR UPP I BAKEN PÅ MIG!
    Han ser bilen till höger, det är jättebra sikt och det är ingen tvekan om vad det är för regler som gäller.
    Han skapar enligt mig en jäkligt rävig situation för sig själv. Jag blir av naturliga skäl lite stressad, men inte såpass att jag tappar dragläget, men det kan ju inte han veta?!
    Jag kan ju vara ute och köra för första gången och råka rulla på honom tack vare att jag är stressad och han har ställt sig alldeles för nära, varför vill man utsätta sig för det?!

Det här är ingen ovanlig situation har jag märkt, är det bara för att det är en övingskörare framför som man beter sig såhär eller är det normalt beteende?
    Alla har ju övningskört någon gång, men det känns som om många glömmer bort det så fort man fått kortet. Helt plötsligt ska övningskörarna hålla sig borta från trafiken.

Sorry att det blev lite långt, men jag behövde få avreagera mig lite...

• Svar på tråden Folk som tutar på och stressar övningskörare!
  • PuhGirl

Förstår precis hur du känner...har redan körkort men minns hur d var och vet hur många är mot övningskörare, måste ligga i röven och stressa som fan....tycker synd ibland om dom som måste ta körkort i denna stressiga miljö som e nu, fölk blir bara mer och mer stressade i trafiken....och gör man så som han gjorde får man fanimej skylla sig själv att man ligger så nära om bilen rullar bakåt....hoppas uppkörningen går vägen...

• Rosa Ljung

Jag vet precis hur du känner det, var ute och övningskörde med syrrans dotter härom dagen. Dom tar ingen hänsyn till dom som övningskör, kör om och ger en ilsken blick, men jag är inte sen och blänga tillbaka.

• crazi cow

det spelar ingen roll om man övningskör eller inte. Folk kan helt enkelt inte högerregeln. Jag tog kortet för ca 4 månader sedan och följer alltid högerregeln, men det verkar som ingen annan där jag bor kan den för de gör likadant, kör upp i röven o tutar. Inte så kul alls.
    Lycka till med uppkörningen.

varför göra idag det man kan göra i morgon....
  • EochEmamma

Ja man kan verkligen bli irreterad..
    Man blir lika chockad varje gång..

Varje gång jag ser en övningskörningsbil så tar jag det extra lugnt, vet hur det e att sitta i den bilen

Jag fick mitt körkort den 3:e oktober så lycka till med ditt..
    Sååå skönt när man e klar.

• evelina26

Spö borde de få!
    Min kompis/handledare berättade att han hade gått ur bilen häromdagen vid ett rödljus och frågat en dam vad fan hon höll på med efter att hon hade tutat för att övningsköraren inte kört. Han som körde stannade för att det slog om från grönt till gult...
    Tanten hade blivit helt ställd och mumlat något om att hon var stressad och att trafikskolorna minsann inte borde få vara ute i trafiken under rusningstid!

• evelina26

Tack för alla lycka till föressten!

• Calylite

ja man åker ju själv med när någon ser övningskörare och tycker d eär kul att jäkta dem, fast e tutar inte på dem.
    Men skoj om man övningskör och nån snorvalp försöker köra om så gasar man :D

• RiaRa

Omoget beteende att störa en övningskörare. Helt onödigt att trycka sig upp i häcken på dem eller tuta hej vilt. Där jag bor har de ändrat en huvudled till att högerregeln skall gälla istället. Gissa om folk blir tokiga när man stannar och försöker släppa fram de från höger. Även de man släpper fram ser helt förvirrade ut och nästan vägrar köra. Det verkar som om då man haft kortet ett tag behöver man inte kolla skyltarna, det ändras väl inte...
    Lycka till med kortet!

• DalaPetra

Ja tänk en övningskörare MÅSTE man köra om. haha

Jag och min man kör ganska lika, även när jag övningskörde. Visst det kunde gå 100 på 90 väg nån gång ibland men då skulle det vara fin väg. Så fort skylten var på trots att jag körde 100 på 90 väg så skulle alla bara om det bara var så. Så fort maken körde (utan skylt förstås) med samma hastighet då var det inte alls lika många som skulle köra om.

Glömde skylten någon gång och märkte direkt att folk inte körde om, var nästan det som var som ett kom ihåg att man glömt sätta på skylten bak.

• Carisma95
    evelina26 skrev 2007-01-24 21:19:15 följande:
    Spö borde de få! Min kompis/handledare berättade att han hade gått ur bilen häromdagen vid ett rödljus och frågat en dam vad fan hon höll på med efter att hon hade tutat för att övningsköraren inte kört. Han som körde stannade för att det slog om från grönt till gult...Tanten hade blivit helt ställd och mumlat något om att hon var stressad och att trafikskolorna minsann inte borde få vara ute i trafiken under rusningstid!
    Ha ha klockrent!
    Alla som inte följer högerregeln borde komma och köra i alingsås innerstad. Här håller folk nästan lite FÖR hårt på högerregeln, så de som INTE följde den skulle bli påkörda direkt..!!
    Be true to yourself and you will never fall...
Svar på tråden Folk som tutar på och stressar övningskörare!