• Septemberpyret

Råd om utbyggnad, vad kostar det...?

Vi har ett litet hus som har varit uthyrt en längre tid, nu ska vi äntligen flytta dit men behöver fundera på att bygga ut det ganska omgående. När jag pratade med en mäklare sa han att en utbyggnad kostar mellan 1,7 och 2 miljoner och att det nog var bättre att bygga nytt...! De summorna har vi inte alls räknat med, snarare 6-800' Det handlar om 2 våningsplan på ca 90 kvm totalt tillsammans. Är det någon som har gjort något liknande som har några goda råd eller ungefärliga kostnader?

• Svar på tråden Råd om utbyggnad, vad kostar det...?
  • stålmorsan

Mäklaren har rätt prismässigt. Kan ni tänka om och ha i ett plan blir det billigare.

• AE77

Vi har haft funderingar på att bygga ut ca 28kvm både över och undervåning. Vi har fått priser från 490 000-550 000. Ring runt till olika byggfirmor och fråga om offerter.

Lycka till!

• flixflax

Vart bor ni? Skiljer sig väldigt i landet med priser.
    Normalt räknar man ju ca 10000kr/kvm för ett utbygge om det inte är toa eller kök med. Detta gäller ju enplans. Är det 45 kvm på varje våning?

• LCroft

Vi byggde ut förra sommaren, 2 våningar till. Totalt ca 80 m2 mer. Priserna beror ju på om man ska ha nåt våtutrymme, eller kök etc på den tillbyggda delen, det drar upp kostnaderna ordentligt, sen också om man kan bygga själv, om man har kontakter så man får material billigt osv. Vi byggde billigt men hade turen att få bra rabatt på material och byggde största delen själv. Med allt grävande etc kostade det ca 40.000 - 50.000 euro. Men det är som sagt billigt.

• clinan

Vi håller på att bygga ut cirka 100 kvm. (i 2 plan alltså 50 kvm/plan) Vi gör iofs allt själv men vi har räknat med max 500.000:- Vi har gjort färdig själva bygget så nu är det som finns inne som är kvar. Putsa, klinkers o kakel m.m.

Har en kompis som byggde ut ett uterum på typ 30 kvm (vet inte om de renoverade köket oxå) och de fick betala 500.000:- för det till en firma som de anlitade. Så man sparar många pengar på att ha händiga släktingar

• Septemberpyret

Vi har tänkt 40-45 kvm per våning. Dessutom hade vi tänkt både kök och WC i nya delen, men vi kanske får tänka om. Ni som bygger det mesta själva: har ni pysslat mycket med sådant innan...? Ungefär hur långt tid har det tagit? Vi har tänkt att fixa en hel del själva, men samtidigt vill vi inte att det ska dra ut alltför mycket på tiden heller...

• clinan

septemberpyret

Vi började 8/4 2006. Då rev min sambo hundgården. Sen höll vi på hela våren/sommaren med att gräva ut, fylla med grus, forma, gjuta, lägga värmeslingor m.m. m.m. finns massor under huset som man inte ser som är det stora jobbet. Min sambo är väldigt händig och älskar att snickra är dock inte utbildad men är superduktig, läser alla böcker han kommer över. Min pappa är grävmaskinist och kan mycket om bygge eftersom han byggt mycket själv. Min farbror är lastbilschaufför så han körde bort alla 10!!!! lastbilslassen med jord. Min bror är murare så han har murat upp källaren och ska putsa och kakla, min farfar är elektriker så han och pappa håller på att dra rör till elen.

Så de som håller på med detta bygget har ju det som yrke (förutom min sambo) men de är ju mina släktingar så jag kommer ju billigt undan där Annars har jag hört att man brukar räkna 11000:- /kvm vid tillbyggnad.

• menu

vår beräkning på utbyggnad på enplan ca 55 kvm (2 rum å liten toa) går pa ca 500 000,- om vi annlitar någon för allt. gör vi själv så samt prutar normalt på varupriser osv så blir samma ca
    150 000,-

Svar på tråden Råd om utbyggnad, vad kostar det...?