• dunderhonung

För - och nackdelar med att kastrera hanhund?

Ni med kastrerade hanhundar : Vad har ni sett för för- reskpektive nackdelar?

Min hund på tre år blir väldigt uppstressad och får inte ro varken dag eller natt när hundarna i området löper. Mycket jobbigt både för honom och oss... Det är många som gett mig rådet att kastrera och i nuläget känns det som om det lutar åt det, men vill gärna höra om era erfarenheter innan jag gör något förhastat.

Tack på förhand!

• Svar på tråden För - och nackdelar med att kastrera hanhund?
  • ixxia

båda mina hanar e kastrerade, ena av medicinska skäl och den andra för att han betedde sej som din,, han gick ner flera kilon så fort ngn tik löpte å när väl denna tik hade löpt klart å han började äta så var det dax igen med ngn annan tik som löpte.....

min ena hund blir ganska mobbad om man säger så, av andra hundar, detta var han även lite innan kastreringen, men det blev värre eft det, däremot min andra hane (schäfer) e fort stenhård mot andra hundar, som han åxå va innan, han tar befälet över alla, tikar, kastrerade som okastrerade hanar...
    Jag tycker det enbart varit till fördel att kastrera dom!

• Mary Lo

Jag "ärvde" min hund (9 år gammal) av min syster och hon kastrerade honom för flera år sen, för han var så dominat och juckade typ på allt. Min generella uppfattning är att det inte hjälper ett smack, utan han blev världens finaste, lugnaste hund av andra skäl. Jag tycker att det är synd att vi aldrig ska få valpar på honom..... :(

• ixxia

kan dock tilläggas att min schäfer parade sej med en tik (som kom smitandes till vår sommarstuga) under höglöp å fastnade i hop...(??!) detta var 2år eft att han bivit kastrerad,, blev ju dock inga valpar iaf....
    när vår tik löper kan dom reagera lite på henne men knapp märkbart.

• Millis H

Min lilla hund är kastrerad, & det är det bästa vi har gjort, han var jätte jobbig så fort ngn löpte, så han satte på vår stackars kastrerade han katt hela tiden, & så kissade han på en gardin när det inte var ngt som inte passade honom, vi började med att ge honom p-spruta & det funkade på jukandet men inte på pinkandet... så tillslut fanns det inget annat val än kastrera honom, & vi märkte direkt skillnad..

• enlitenbitkaka

men är det inte så att kastration för just tikintresse måste göras då dem är valpar och innan dem kommit in i den riktiga könsmognaden och fått "korn" på tikar.
    Gör man den när hunden är ett par år tappar en kastration just den funktionen men kan lugna ner hunden i övrigt.

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Millis H

Vi gjorde det när han var 4,5 år gammal & det enda jag märker på honom när det är höglöp i området är att han luktar lite mer än vanligt där tikarna har pinkat

• ixxia

luscious. nej så behöver det inte vara, men det kan vara bäst att kastrera dom tidigt.
    min schä blev kastrerad vid 1 års ålder och den andra vid 3år, men konstigt nog bryr sej den som blev kastrerad vid 3 år mindre om tikar än den andra.

• enlitenbitkaka
    ixxia skrev 2007-01-24 22:08:00 följande:
    luscious. nej så behöver det inte vara, men det kan vara bäst att kastrera dom tidigt.min schä blev kastrerad vid 1 års ålder och den andra vid 3år, men konstigt nog bryr sej den som blev kastrerad vid 3 år mindre om tikar än den andra.
    ja hur mcyket dem bryr sig om tikar är ju också individuellt....pappas ena hund kan inte äta eller sova, han bara piper när tiken brevid löper....den andra hunden nosar lite extra bara.
    men för det mesta är det ju så att det bör ske tidigt.
  • ixxia

ja visst är det bäst! men menar att om hunden mår så dåligt som TS verkar göra är det inte försent att kastrera den nu fast den hunnit bli över "valp" åldern.

• enlitenbitkaka
    ixxia skrev 2007-01-24 22:22:30 följande:
    ja visst är det bäst! men menar att om hunden mår så dåligt som TS verkar göra är det inte försent att kastrera den nu fast den hunnit bli över "valp" åldern.
    nej absolut inte, dem förloraringet på att försöka. Men chansen att det ska lyckas i just det avseendet är inte så stor....var så jag menade men han kanske kan kugna ner sig lite...

nyfis på att se hur min hund blir....
  • lumikki

Fördel med kastrering
    En fördel är att det blir lättare att göra sig intressant för sin hund eftersom han inte längre kommer att vara så uppslukad av dofter och tikar. Några hanar blir lite lugnare men inte alla. Han kommer att bli mindre intresserad av att leka med tikar eftersom lek mellan två hundar som inte känner varandra alltid är ett förspel till sex. Han kommer även att bli mindre intresserad av andra hanar eftersom han inte längre är intresserad av att hävda sig.

Nackdel med kastrering
    Till nackdelarna hör ett större matintresse och en något sämre ämnesomsättning vilket gör att hunden lättare lägger på hullet. Främmande hanhundar kan ha lite svårt att könsbestämma en kastrerad hanhund och därför kan de börja uppvakta kastraten vilket förstås kan vara nog så förolämpande. Fast det är inte värre än att precis som man måste hjälpa sin tik mot överdrivet sexintresserade hundar måste man hjälpa kastraten på samma sätt.

Kastrering är inget som automatiskt får hunden lydig
    En "levnadsglad" hund tar för sig, därför måste alla hundägare få sina hundar att acceptera att människans vilja väger tyngre än hundens. Och precis som barnen i skolan ibland måste göra tråkiga saker är man som hundägare inte heller alltid det roligaste alternativet, hunden måste lyda ändå.

// hundveterinär från agria

• Euphorbia

luscious:
    Vår hane var sju när vi kastrerade honom, det gjorde vi enbart för att vi hade två tikar hemma och inte ville lämna bort våra hundar hela tiden (under löp).
    Nu visar han inget som helst intresse för löptikar.
    Men har har blivit fetare och keligare.

Prova sökfunktionen på FL. det finns massor av trådar i ämnet.

• Vargtass

Våra hundar är ju tamdjur som har anpassats till vårat liv under många århundranden och i många generationer. Visst kan ett tamdjurs könsdrifter ställa till det för oss i vårt männskliga samhälle. Om vi nu tittar på vargen så borde vi ju låta våra tamhundar få gå sin vägen och bilda ny flock vid könsmognad. Det fungerar ju inte i praktiken. Tillskillnad från vargen så är våra hundar "barn" alltid. Vi behandlar dem så och de bor och stannar hos oss livet ut. En varg blir vuxen och en vuxen varg leker inte, hunden leker livet ut. Könsdrift och vår konstgjorda flock (hund+människa) är kanske inte alltid en så lätt kombination och heller inte naturlig. Dessutom finns andra "flockar" inom luktavstånd.

Fördelar med en kastreing är att hunden slipper brottas med sina drifter i vårt männskliga samhälle där de inte har tillgång till att vandra vidare och bilda sin egen flock och bli "alfa".

Nackdelar är att din hund blir varken en hund, tik eller valp och det kan vara svårt för andra hundar att läsa av den kastrerade hunden. Vissa tikar har tendenser att vara lite extra "kärringar" mot en kastrerad hund men det måste naturligtvis inte vara så. Man kan heller inte veta hur hunden svarar på en kastrering utan det är väldigt individuellt. Det finns hundar som blir deprimerade och det finns inga garatier innan. Man ska också ta i beaktning att ett icke önskvärt beteende inte tvunget försvinner med kulorna. En del beteende kan ha blivit så pass inlärda att en kastrering varken gör till eller ifrån. Det är svårt att bryta ett inlärt beteende och det kräver mer jobb från ägaren och har man inte lyckats innan kastrering så ska man inte förlita sig på att lyckas efter. Kastrering är inte en nykel till alla hundproblem.

• SusanneSJ

Har bara positiva erfarenheter efter att vi kastrerade vår hanhund!

Svar på tråden För - och nackdelar med att kastrera hanhund?