• Lolla79

farliga lyft?

Är det någon som vet om det verkligen är farligt med tunga lyft?
    Jag är i nionde veckan och lyfter en del tunga grejer i jobbet, är det farligt för barnet? Vad kan hända, finns det risk för missfall? eller är det farligare längre fram i graviditeten. Är det någon som vet?

• Svar på tråden farliga lyft?
  • Frosk

Du ska ju aldrig göra nåt som känns obehagligt, men så tidigt tror jag inte det påverkar.  Jag har ett tungt jobb och fick gå hem två månader innan bf med havandeskapspenning. Så det kankse du ska söka med?

• Calylite

sålänge de känns bra är de nog ingen fara. Ja lyfter tungt än (fodrar hästar och mockar) och kroppen har inte klagat.

• Teskedsmamman

De farliga lyften är de som gör att du får ont i ryggen osv, det är du som tar stryk, inte graviditeten... en frisk graviditet kan man inte lyfta sig till missfall...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.15) BF - 070724
  • Kajak

TS

Du FÅR lyfta "tungt".
    Den vikt du är VAN vid då är det inga problem, tex 2 matkasse fullt med mat =tungt.
    Gjorde du det ofta då är det inga problem.
    Jag gjorde så OFTA o ända fram till förlossning o det var inte fara med mig o lilla livet.

Men typ stryketräning är liiite onödig.

• Alicia 72

Kajak: Styrketräning är inte alls onödigt, det var det dummaste jag hört! Tvärtom är styrketräning sällan så nyttigt för kroppen som under en graviditet.
    Det kan hålla ryggont och övriga krämpor i schack längre och få dig att må bättre under graviditeten!
    Sen kan man förvisso modifiera sin styrketräning och köra lägre vikter och istället fler repetitioner. Då får man starka OCH uthålliga muskler vilket är mycket nyttigt både under graviditet och som småbarnsmamma!

Så ni som har tunga lyft i ert arbete - om ni inte styrketränat förr kan nu vara ett utmärkt tillfälle att nu börja stärka upp utsatta delar för att hjälpa kroppen att både orka jobba och vara gravid!
    /Alicia

• Granis

Instämmer med föregående.

Styrketräning är prima fisken. Man bör dock tänka om, om man tror att man ska kunna prestera ÄNNU mera viktmässigt, under graviditeten.

Jag är 30 år och har tränat regelbundet sedan jag var 16 och tänker absolut fortsätta med det. Har inte ändrat mycket alls i programmet. Kör i Nautilusmaskiner, så det känns stabilt och bra. Magen skippar jag numera. Är i v 16.

*Känner mig som världens mest älskade fru tack vare min underbara make!*
  • Alicia 72

Granis: nej så klart, syftet med träning under graviditet ska ju inte vara att öka intensiteten men att behålla det man har och stärka upp där det blir extra belastning. Runt bäckenet, osv.

/alicia

Svar på tråden farliga lyft?