• EMYO

Riktigt god köttfärssås?

Hejsan,

Jag har aldrig lyckats få till det där ultimata köttfärssåsreceptet -hjälp mej =)

Vill ni dela med er av ert bästa recept, så blir jag himla glad

• Svar på tråden Riktigt god köttfärssås?
  • EMYO

Jag brukar använda rivna morötter, krossade tomater, chilipeppar, oregano, oliver och köttfärs så klart. Men det blir aldrig sådär kryddstarkt ocg gott som jag vill ha det, det smakar ofta för mycket "kött"...

• miniova

jag brukar oftast inte orka avancera så mycket utan brukar ha i champinjoner och gul paprika plus matgrädde i köttfärsen. Blir riktigt gott

• elia82

Jag har också alltid haft svårt att få köttfärsåsen  riktigt riktigt god men provade att ta i ca 2 msk kalvfond o tyckte att det gjorde en hel del för smaken!

Alicia 041214 och Samuel 061128
  • MaNiMi

cayenne- och svartpeppar kryddar jag med iövr så
    brukar jag variera lite vad jag har i beroende på vad vi har hemma och vad man känner för.

• Rettis

När jag gör köttfärssås så gör jag så här:

Köttfärs (såklart)
    Krossade tomater 1 burk
    Creme fraiche 1-1½ dl
    salt, vitpeppar, cayennepeppar, chilipeppar
    köttbuljong
    Lök 1 st
    Vitlök 1-2 klyftor

ibland har jag även i morötter...

• Janken

Färsk chili, matlagningsgrädde, krossade tomater, lök, tomatpuré, basilika. Vi gör alltid på älgfärs men jag tycker detta brukar bli gott!!

• mayasmama

ett tips e att låta såsen stå och puttra ganska länge det gör den himla god faktiskt...

annars e färdig pastasås typ dolmio och cremefraice en supergod snabbvariant, dock inte så nyttig....

• Fröken Stålhand

Köttfärs, krossade tomater med vitlök, söt sur chilisås, färska champinjoner, lök, salt o peppar samt grädde. Blir kanongott!

It´s nice to be important but it´s more important to be nice...
  • häxvrål

Har också haft problem med tråkig köttfärssås, men nu har jag provat lite nya recept ett tag och nu gör jag så här:

Stek köttfärsen, stek en hackad gul lök, häll i en burk krossade tomater, lite tomatpuré, en kycklingbuljongtärning, sweet chili-sås, lite soya och svartpeppar.

Ibland har jag haft i lite rödvin också, det blir himla gott, och så en gång hade jag en stjärnanis som jag stötte i morteln i, det blev också gott. Tycker att det blir mycket bättre med sweet chili-såsen, den gör jättestor skillnad.

• josefsmamma

oh!
    Det är skitgott att ha i curry!
    Tro´t eller ej

Alla jag känner rynkar på näsan när de hör det men alla vräker sedan i sig utan problem Räcka ut tungan

• EMYO

Testa att ha i halverade gröna urkärnade oliver, låt puttra med sista 15min. Jättegott!

Tack för alla recept, ska testa lite olika och hoppas att hitta det "ultimata" snart =)

Skriv gärna fler tips som ni kommer på

• l i s a

Min sambo har också curry i! Supergott!

• little moon

Vi kokar vår köttfärssås =)

Gul lök, köttfärs, tomatkross, tomatpuré, vatten som får koka i 20 minuter eller mer.
    Sen rör man i mjöl, soja, riven morot, champinjoner, svartpeppar, timjan, mejram, basilika, vitlök eller pulver, lite grillkrydda, oregano, örtsalt, ev lite sambal oelek, ev lite ajvar relish, ev. pumpafrön och sen en liten burk créme fraiche. puttra ihop.

Supergott =)

Ev. betyder att det inte behövs i men blir gott i =)

• angeleye82

jag brukar ha i lite sambal oelek..då blir det garanterat smak

• MammanMarie

Fräser lök o kryddor först, kryddorna får mer smak då. Använder sv.peppar, grillkrydda o pastakrydda.
    Fräser köttfärs.
    Blandar med creme fraiche, champinjoner, ketchup o soya. Smaskens!

Svar på tråden Riktigt god köttfärssås?