• Emma2005

Snälla hjälp,hur kan jag laga dragkedjan själv???

Min dotters dragkedja på hennes overall gick sönder idag, den lossnade från ena kedjan.....alltså när man drar upp den så sitter ju båda sidorna fast med den lilla kan vi kalla den järnklumpen men klumpen släppte ena sidan så nu sitter den bara fast på ena sidan bara....vet nån hur man kan laga detta på ett enkelt sätt? eller är det jätte svårt? kanske måste jag lämna in den till en sömerska? vet någon om hur mycket det kostar i så fall????

ha en fortsatt trevlig kväll

• Svar på tråden Snälla hjälp,hur kan jag laga dragkedjan själv???
  • Cocarola

Det går att trixa in den lösa sidan av dragkedjan i "drag-grejen" igen, men det är lite bökigt att få båda sidorna jämnlånga.

Eftersom det är en overall så borde dragkedjan vara ganska kraftig och tåla lite tuffa tag, så det man får göra efter att man fått båda sidorna på plats är att tvångsdra den längre sidan genom "drag-grejen" (dra inte ihop dragkedjan innan, båda sidorna ska vara lösa ända fram till "drag-grejen" både ovanför och under).

Sen när man trixat till det drar man ihop dragkedjan, och ser till att absolut inte dra för långt för då får man börja om!

Klumpen som släppt kan man nog inte få på plats igen, utan då blir det viktigt att sy med nål och tråd tvärsöver dragkedjan längst ner och göra en egen ny klump, så att "drag-grejen" inte lossnar. Det blir lite fult, men det fäster man sen inuti overallen så syns det inte + det sitter ännu bättre.

Lycka till!

• marina81

Jag säger också, köp en ny dragkedja och sy fast. T.o.m. jag som knappt kan sy en raksöm har klarat av det en gång. Bara man tar det lite lugnt och är nogrann så är det inte så svårt.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Nettis1975

Jag är utbildad sömmerska och jag säger som jag sa i din andra tråd: Köp en ny dragkedja.

Svar på tråden Snälla hjälp,hur kan jag laga dragkedjan själv???