• annie29

Jag fryser HELA tiden,börjar lessna på detta,nån som har nå tips?

Jag har alltid varit en frysen person,är när alltid kall om fötterna och händerna.
    Men nu börjar det bli riktigt jobbigt!
    Vi har runt 19-21 grader hemma,och jag håller på att frysa ihjäl,det har blivit värre nu när det har blivit kallt ute.

Det är så jobbigt,att hela dagarna vara så kall,fingrarna är iskalla,likadant med fötterna,sitter med duntofflor och fleecejacka m.m

Sitter tyvärr mycke stil just nu hemma,pga att jag har börjat studera hemma.
    Och det blir så jobbigt efter en stund när man har skrivit på datorn eller anteckningar på ett papper,för fingrarna blir nästan stela av att dem är så kalla.

Jag måste ju ha dålig blodcirkulation misstänker jag,men finns det nåt att göra åt detta,ändra sina matvanor? äta nå vitamin,motionera mer?

Nån som har nå tips,blir tokig på detta snart!!
    Annie

• Svar på tråden Jag fryser HELA tiden,börjar lessna på detta,nån som har nå tips?
  • Japonica

Jag har aldrig varit särskilt frusen av mig, men gick ned ganska mycket i vikt förra året, och har sedan dess frusit nåt enormt.

Du får ta dig en hutt kanske Skoja!

Jag vet inte om man kan påverka det faktiskt.

• Lady Bling

Har du kollat dina sköldkörtelvärden någon gång? Jag frös som en tok jämt och det visade sig att jag har hypotyreos, underfunktion i sköldkörteln. Dom kan kolla det lätt på vårdcentralen med ett blodprov. Sen jag fick medicin har det blivit mycket bättre. Det kanske kan vara värt att kolla upp?

• annie29

Fragglan: Okej,vad har man för symtom då? förutom frysningar?

• Lady Bling

På den här sidan finns lite info och tester som du kan göra för att se om det kanske är så att du har hypotyreos.

www.thyroid.nu

• Margaux

Fragglan har en poäng! Annars är det A & O att röra sig, äta regelbundet och det är heller inte fel med ett glas rödvin om dagen.... Jag fryser alltid om jag inte har nog näring att förbränna! är naturligt smal.....

• Lady Bling

Symtomen kan variera och vara mer eller mindre allvarliga beroende av hur dåliga värden man har. Det finns massor av symtom som man kan ha och man behöver absolut inte ha alla, ibland kanske det bara är just att man är frusen eller torr i huden och trött till exempel. Klipper in en lista om symtom man kan ha vid hypotyreos från sidan jag skrev om i inlägg 4:

Hypotyreos

- B 12 - brist
    - Blekhet
    - Bradykardi (Långsam hjärtfrekvens)
    - Bröstsmärtor
    - Depressioner/känslomässig instabilitet
    - Domnande fingrar/händer och tår/fötter
    - Fibromyalgi
    - Frusenhet, låg kroppstemperatur, köldkänsla
    - Förstoppning (eller diarré )
    - Glasbubble-känsla och "brain-fog"
    - Glömska
    - Heshet
    - Huvudvärk
    - Håravfall, torrt, tunt och/eller risigt hår, glesnande behåring på kroppen
    - Hårda tunga hjärtslag/hjärtklappning
    - Högt kolesterol
    - Ingen ork, lust
    - Ingen/låg sexlust
    - Kall hud
    - Karpaltunnel syndrom (kroppsdelar domnar bort pga av klämda nerver)
    - Koncentrationssvårigheter
    - Ledvärk
    - Låg kroppstemperatur
    - Låg motivation
    - Låg puls
    - Långsam tankeverksamhet, tappar ofta orden/tråden
    - Långsammare längdtillväxt hos barn:
    - Långsamt tal
    - Lägre/mörkare/grövre röst hos kvinnor
    - Lättretlighet
    - Menstruationsstörningar (rikliga menstruationer, långa avstånd, utebliven menstruation)
    - Mental och kroppslig tröghet
    - Minnesluckor
    - Minskad aptit
    - Missfallsrisken ökar, svårare att bli gravid
    - Muskelkramper
    - Muskelsvaghet
    - Muskelvärk
    - Myxödem (Svullen, degig hud)
    - Myxödemkoma (svullnader och kroppslig och mental tröghet ända fram till mental frånvaro)
    - Nattblindhet (sämre mörkerseende än normalt)
    - Nedsatt hörsel
    - Nedsatt kondition
    - Nervositet
    - Ont i nacken
    - Panikångest
    - Sköra/trasiga naglar
    - Smärtor allmänt i kroppen, ev. vandrande
    - Stelhet
    - Svullnader, främst i ansiktet, runt ögonen, på händer, fötter och underben
    - Sänkt andningsfrekvens
    - Sömnbehovet ökar överdrivet mycket, alternativt sömnsvårigheter
    - Tandproblem
    - Tinnitus
    - Tjock tunga
    - Torr/grov/läderaktig hud
    - Tryck över halsen, svårt att svälja
    - Trötthet
    - Tvångsföreställningar/besatthet
    - Urinträngningar
    - Utslag
    - Viktuppgång eller viktminskning
    - Värmeintolerans
    - Yrsel
    - Ögonproblem (tex sämre syn, och/eller torra, svidande, svullna eller värkande ögon)
    - Ömhet i fotsulorna

• Margaux

Jag har en väninna som förfryser händer och fötter när det är kallt! De typ "dör" och blir köldskadade, hon kan tydligen inte göra så mkt annat än att klä sig varmt och gå in ofta. Inte kul att se henne gråta när hon "tinar upp" igen! Men vissa har det helt enkelt värre än andra....

• annie29

Hmm,enligt testet så har jag inte nå fel.
    Och på symtomen var det några som stämde på mig,men ej mycke!

Ska läsa vidare!

• blomman10

Kanske höja temperaturen i det rum du sitter och arbear vid datorn värt några kronor extra att inte frysa

• dazeds

sen kan du ha ngt som jag har, raynauds sydrom. blodkärlen i händer, fötter, öron och näsa krampar vid kyla och stress...dvs man är svinkall om händerna och fötterna. väldigt vanligt bland kvinnor

• Bluescreen

Kanske lågt blodtryck? Lakrits är blodtryckshöjande!

• Frosk

Men har ni 19 grader inne så förstår jag att du fryser. Särskilt om du sitter mkt still. The hjälper ju, men det är väl mest för stunden, men ändå..

• sanna77

Ta på dig en mössa. Merparten av kroppsvärmen försvinner genom huvudet, så en mössa är bättre än varma tofflor om man fryser.

• annie29

lågt blodtryck det har jag,det vet jag,väldigt lågt!
    Kan de spela roll alltså?

raynauds syndrom,det ska jag kolla upp!

Ja,vi har lite svårt att få upp värmen i huset dem är kalla dagarna, pga ett fel i pannan,ska fixas i veckan,sen kanske man kan få iallafall runt 22grader som jag gillar!

Och ska hämta mössan

Tack alla!

Svar på tråden Jag fryser HELA tiden,börjar lessna på detta,nån som har nå tips?