Canneloni recept???
Någon som har några goda recept på canneloni???
Gärna även recept för dom som är gravida tänkte på ostar och så..
Någon som har några goda recept på canneloni???
Gärna även recept för dom som är gravida tänkte på ostar och så..
Hej vi brukar göra med spenat det blir supergott tycker vi.
600gram ricottaost
500gram bladspenat (brukar själv ta den frysta i bitar)
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
8 färska lasagneplattor (du ser lite hur många du behöver beror ju på mängden fyllning i dem)
1 ägg
0,5 dl olivolja
100gram mozzarella
1 sats bechamelsås (vitsås med ost)
1 dl tomatsås
Skala o finhacka löken o vitlöken. Fräs löken tillsammans med spenaten, ställ åt sidan och låt kallna. Skär sedan det kalla spenatfräset fint och blanda med ricottan. (Då jag använder den frysta spenaten så behöver jag inte skära den fint för den är ju så fint skuren) Droppa i lite olivolja, salta och peppra och blanda till en jämn smet.
Skär till pastaplattorna så det blir 12x15 cm lägg lite ricotta röra som en tjock sträng på kortsidan av plattan och rulla ihop den till ett rör. Vispa upp äggulan och pensla på den för att limma ihop den lösa ändan av rullen (själv brukar jag bara lägga den änden nedåt)
Häll hälfen av bechamelsåsen i botten av en ugnsfast form, lägg på cannelonirören i en rad bredvid varandra. Täck med resten av bechamelsåsen och tomatsåsen. Riv över mozzarellan och grädda i ugnen på 180 grader ca 15-18 minuter.
Tomatsåsen:
Lök
vitlök
krossade tomater
stek lök o vitlök o häll över krossade tomaterna.
Förr gjorde jag även någon röra med kyckling, cream fraish, pesto o krydder även den var jättegod men kommer inte riktigt ihåg receptet nu.
Här kommer ett recept på en supergod canneloni som min svärmor gör!
Vegetarisk Cannelloni
-----------------
6-8 personer
6-8 stora färska tomater. Skålla och skala.
2 färska basilika-plantor. Mixa tomater och basilika till en sås. Lite salt och peppar. Häll i creme fraiche (ca en burk) och vitlök (efter behag). Häll detta i en eldfast form.
Tag 2 pkt lasagneplattor FÄRSKA och dela dem i fyrkanter.
Stek färska champignoner och lök och lägg på plattorna.
Toppa med riven ost. Rulla ihop och lägg i formen
Häll på riven ost på och 2 mozarella ostar (som skivas) och riven parmesan.
Obs mozarellan ska vara ÖVERST, parmesan i mitten.
In i ugnen på 175 grader i 20-30 minuter.
Färdigt!
Skakar liv i den här tråden för nu efterlyser jag recept på canneloni med laxfyllning. Någon som vet? Har sett det någonstans men kan inte hittad det nu.
Tar tacksamt emot andra cannelonirecept också eftersom jag har fått för mig att pastarullar passar alla åldrar. Nästa vecka är gästerna nämligen allt mellan 8 och 62.