• Anna kaffekanna

Ni som har munsår och små barn

Ni som har läppherpes och små barn, har ni lyckats undvika att era barn smittas?
    Min man och hela hans familj, dvs alla syskon och föräldrarna har alla regelbundet munsår. Jag och ingen i min familj har någonsin haft och vill helst heller inte ha eller att våra barn skall få. Troligen har väl jag efter fem års förhållande med en man som har läppherpes nog antikroppar men det kan jag inte veta säkert eftersom jag har aldrig peppar peppar haft blåsor.

Mitt problem är att min man är VÄLDIGT noga med att inte vi ska smittas och passar sig noga om han har en blåsa, men mina svärförldrar tycks inte ta detta med att inte smitta barnbarnen på allvar. Har försökt tala med dem om det när dom haft blåsor att inte låta sonen röra i deras mun, inte pussas, smaka på hans mat etc men dom verkar inte fatta HUR pass smittsamt d verkligen är.
    Hur gör ni andra? eller har ni bara räknat med att era barn får det förr eller senare? Har era barn som fått det blåsor eller hur visar d sig?

• Svar på tråden Ni som har munsår och små barn
  • svalaandersson

hej jag har det men inte mina barn eller man, o jag är väldigt noga med att tex inte pussa barnen gonatt på munnen utan på kinden osv...

Vad jag vet så har alla herpes latent i kroppen o det är inte alla det bryter ut på så skulle dina barn få det iallafall så beror nog det inte på att de har blivit smittade från pappan eller farmor osv... Mne jag vet inte.. min mamma har munherpes o så jag... men som sagt det är bara att vänta o se om våra barn får det. Det kommer väl i tonåren kan jag tänka mig!

MVH svala

• malincha

Jag och min kille har det men vår 5 månades har ännu inte fått det trots att vi har haft det några omgångar sen han föddes. Vi är väldigt noga med att inte pussa  honom (såklart) och tvättar våra händer ofta.
    Vissa får det, vissa får det inte.

• Anna kaffekanna

Alla har inte herpes latent, men ungefär 70% av befolkningen. Ungefär var femte av desa tror jag det är får blåsor.

• AstraTrillian

Både jag och mannen har munsår, och dessvärre smittade jag nog honom. Vi gör inget speciellt för att Alva inte ska smittas, det funkar inte för oss. Hon är en riktig kelgris och jag kan inte och vill inte hålla henne borta. Än så länge har hon inte haft några blåsor, hon är 2 år och 4 månader.

Men är det inte så att de flesta människor (typ 80%???) bär på herpesvirus (simplex???)?

• madericken

Jag har faktiskt sagt till folk som har haft blåsor kring munnen att inte pussa på mina barn. Har på dagis sett hur sjuk ett barn som fått herpesutbrott blev. Hemskt!

• Anna D

Jag har fått utbrott med jämna mellanrum så länge jag kan minnas. När jag gick poå gymnasiet blev det så allvarligt att jag var tvungen att söka läkare och få en pillerkur. Sen höll det sig undan i flera år. Det kom tillbaka ungefär när jag blev gravid förra gången, jag hann inte bli av med det innan det kom nya blåsor. Så höll det på i 9 månader...

När jag får munsår sätter jag på ett plåster med en gång, och jag undviker att pussa sonen och försöker hålla hans händer ifrån mitt ansikte. Han får dessutom tvätta händerna när vi busat. (man vet lixom inte om han trycker in fingrarna i munnen när vi busar.)

Min sambo har inte drabbats alls, han har klarat sig från allt vad munsår heter. Skönt, och vi hoppas att det förblir så.

Jag hörde av min kompis att "de flesta" barn får ett herpesutbrott när de är 1-3 år, sen kommer det aldrig med tillbaka, ELLER så får man det sådär regelbundet...eller oregelbundet.

• Elvira

Hej, jag har det och min dotter fick sitt primärutbrott när hon var 20 månader. Jag hade haft ett munsår någon vecka dessförinnan. Vet ej om det bröt ut därför eller om hon hade viruset sen innan. Man skall undvika kontakt med blåsorna när man har dem. I övrigt är det ju svårt att vara återhållsam tycker jag. Det är något man får ta!

• Anna kaffekanna

Problemet är ju att det inte bara är pussar som smittar. Farmor och farfar pussar naturligtvis aldrig på honom när dom har ett utbrott men det smittar ju som droppsmitta oxå, har försökt förklara att dom inte kan röra sin egen mun o sen ta i honom, eller låta honom röra dem på munnen när dom har blåsor, inte använda samma sked, glas etc, diska noga osv. Men det verkar lönlöst. Ingen utom jag verkar tycka det är nån skillnad om han får det eller inte. Kanske bara att jag som tillhört dom 30% av befolkningen som inte har det tycker d e lite äckligt o skulle helst inte att min son fick d serverat pga att folk omkring är nonchalanta.

• madericken

Anna kaffekanna: Intressant att det smittar så lätt. Jag vet en dagisfröken som brukade pussa på barnen fastän hon hade herpesblåsor. Äckligt och hänsynslöst tycker jag. Men om det är så smittsamt så borde kanske personal inom förskola och kök kanske vara sjukskrivna för sådana åkommor? Det kan vara svårt att hålla barnens händer borta från ansiktet, menar jag, speciellt på småbarnsavdelningar. Varken jag eller maken har herpes så vitt jag vet och jag skulle tycka det var hemskt tråkigt om mina barn blev smittade av nonchalanta vuxna. Därför har jag nog ibland uppfattats som lite otrevlig när jag sagt ifrån till närgångna vuxna med munsår, men någon måste ju föra barnens talan.

• Anna kaffekanna

Jag tror att det blivit så allmänt idag med munsår att man inte bryr sig, "ALLA" har ju munsår. Kanske bara jag som inte har som tycker d e nåt att bry sig i, men min man som har munsår vill ju inte heller att vår son ska få det och är super noga med att inte låta sonen röra i sin mun osv. Dom flesta idag tycker nog att d mest är som en förklylning eller liknande, nåt som alla har från o till under livet.

• Anna D

Jag har sjukskrivit mig för munsår några gånger, men då har det varit för att jag vill ta hänsyn till de som äter på restaurangen, inte för att jag är lat...
    Det känns inte så fräscht att stå där och servera mat till människor som ser att man är svullen i halva ansiktet och tungan så man knappt kan prata... (så blir det ibland)

• MaNiMi

Jag tycker man ska undvika att låta barn pilla, att ta på sitt munsår och sen ta på barnen, dela mat, glas, bestick osv när man har munsårsblåsor.
    Sen kan ju oturen vara framme ändå men så långt det går så försöker man ju att inte smitta ner någon.
    För även om man själv kanske bara får enstaka blåsor så kan den som smittas ha oturen att drabbas som jag gjorde första gången..jag fick blåsor precis överallt och kunde varken äta eller dricka så höll på bli inlagd med dropp men klarade mig då läkarn skrev ut xylocain, men fy så hemskt det var och det vill man inte att ett litet barn ska råka ut för..
    Nu finns det ju några nya plåster mot munsår..kanske läge tipsa svärföräldrarna om dem? Det borde ju skydda lite mer iaf mot indirekt kontakt. Sen så får man helt enkelt låta bli att pussas på munnen ett tag..gosa kan man göra på annat sätt

• AstraTrillian

Oj, vilka svåra munsår ni verkar ha. Förstår att man då kan bli orolig att barnen ska få. Jag har bara haft blåsor runt munnen som iof ömmar men inte värre än så.

Svar på tråden Ni som har munsår och små barn