• Anonym (ledsen)

Hur ska jag få min partner att sluta misstolka och avbryta?

Ett klassiskt bråk hos oss går till såhär;

jag ställer en fråga som handlar om något som gäller oss båda (typ en skuld, något med lägenheten eller så). I stället för att fråga så blåser han frågan full med aggression och dolda motiv och agerar med ilska och ledsenhet mot det han tror frågan innebär. När jag försöker förklara avbryter han och svarar med att jag tycker si eller så eftersom jag frågade på det sättet. Efter några gånger höjer jag rösten, då tycker han istället att jag ska hålla käfter eftersom jag skriker.

Hur fan gör man? Jag kanske ställer dumma frågor, men jag är ju inget monster. Urrk. Om jag ställer en fråga skulle ju allt, tycker jag, bli så mycket enklare om han bara hörde frågan och svarade istället för att tänka in en massa skit som inte fanns där från början.

Jag misstänker att boven är hans dåliga självförtroende. Han tror helt enkelt inte att han duger som han är, utan "måste" tro att om man ställer en viss slags fråga så måste det bakom den ligga en massa tvivel, aggression och illvilja.

• Svar på tråden Hur ska jag få min partner att sluta misstolka och avbryta?
  • Birgitta2

Ett knep jag lärt mig är att: om han blåser upp det och börjar bråka med dig, så var tyst ända tills han tystnar. Förklara sen vad du menar. Om du blir avbruten igen direkt, så tystna direkt... säg inte ett enda ord tills han blir tyst och har sagt sitt. Än en gång försöker du förklara vad du egentligen menar, och om igen: avbryter han så tystna direkt.

Han kommer så småningom fatta att det är bättre att låta dig prata till punkt, vilket du kan försöka påpeka om du inte blir avbruten av hans ord och ilska.

Jag har under två år försökt med detta med min kollega... han fattar nu. Men oj vad det tog tid. Min kollega har en frontallobsskada som gör honom aggressiv, och detta gör att han lätt blir arg och ilsk och avbryter högt och gärna. Mitt knep har varit ovanstående, tystna - vara lugn - vänta in honom - börja igen osv osv osv... Höj aldrig rösten. Försök att vara lugn hela tiden... till slut kommer han känna sig dum och förstå vad det handlar om.

Försök! Och du: lycka till!

• xylitol

----
    Ett knep jag lärt mig är att: om han blåser upp det och börjar bråka med dig, så var tyst ända tills han tystnar. Förklara sen vad du menar. Om du blir avbruten igen direkt, så tystna direkt... säg inte ett enda ord tills han blir tyst och har sagt sitt. Än en gång försöker du förklara vad du egentligen menar, och om igen: avbryter han så tystna direkt.

Han kommer så småningom fatta att det är bättre att låta dig prata till punkt, vilket du kan försöka påpeka om du inte blir avbruten av hans ord och ilska.
    ----

Kanontips!! :)

• Anonym

Hahah...låter som hemma hos oss...
    Ja vad gör man?..jobbigt och såå jälvla frustrerande!
    Ofta slutar våra bråk med att han säger saker som han tycker är rätt..och sen GÅR!!!ahhh..där står man och blir..tokig..eftersom vi har barn så måste jag nypa mig själv för att inte skrika rätt ut!!(händer oftast på kvällen).

• xylitol

Kan ju vara bra och tänka på att gräl oftast handlar om något helt annat än det man grälar om. En lycklig person blir inte förbannad, en rädd person blir förbannad på tre röda, en stressad person blir också lätt arg.

Oftast beror det på att någon dels saknar självförtronde och sjävkänsla samt inte känner sig tillräckligt sedd.

När det gäller TS problematik så kan det kanske vara så att killen har problem med sin manlighet inför henne.

• Anonym

Låter precis som hemma hos oss. Har tyvärr inget råd att ge..

• Tenacious D

Jag tackar och bugar för råden som följde med den här tråden!! Tack tack :)

/Det gravida Monstret.

• Alexp

Hej!

Nu ska vi se om det är något jag kan säga. Min flickvän tror allt som oftast att det jag säger är helt obetydligt utan det är HUR jag säger det som är mitt svar. "Vill du ha mjölk?" om jag säger "hmmmm" som när man funderar då har jag sagt nej?!?
    Har tyvärr ingen lösning och våra problem med det är inte på den nivån som dina är men det kan vara enormt frustrerande att ha någon som översätter allt jag säger till något helt annat. Jag har förklarat för henne att jag säger det jag menar. INGET annat vid tidpunkter då vi inte varit osams eller så och nu efter 5 år verkar det ha gått in Nej men det kommer och går lite i perioder. Kanske har det att göra med mig hur jag säger eller gör saker men då brukar jag säga att det är ju mitt eget fel om jag är så korkad att jag INTE säger det jag menar. Det är ju MIN vilja som inte kommer fram.
    Har vuxit upp under förhållanden där man men ar vad säger medans min flickväns familj har mer undermeningar och liknande. Vet inte om det har att göra med att dom är 4 systrar med en frånvarande pappa men så är det iaf. (Är det mina könsroller som pratar nu när jag säger att tjejer oftare tolkar saker?)

• murcia

Undrar jag med....

Men jag brukar vända mig till webbsajten Arpetsplatskonflikt, göteborgs univerisitet som är en guldgruva ifall man vill veta mer om mellanmänskliga konflikter.

Under Besvärliga kollegor finns en del råd till hjälp mot en del beteenden man vill komma förbi. Både andras och egna.

arbetsplatskonflikt.av.gu.se/1akut/15besvarlig.html

Nu vänder sig den mest till vad man ska göra i konflikter på arbetsplatsen, men det mesta gäller ju även för AB familjen med.

• Tenacious D

Till alexp: Igår såg det ut som följer:

(jag)-min matkasse-ekonomi ser annorlunda ut när jag lever själv.
    (han) -jaha, tror du inte min gör det?
    (J)-Absolut tror jag det. Det jag skulle vilja nu när vi har det kärvt, är dra ner lite på okynnesätning o drickning!?
    (H)-Så du menar att det är mitt fel att vi har det kärvt?
    (J)-Nej, men jag menar att vi kan lägga pengar på lite annat än lyxfärskt bröd (slänger bröd när det inte duger..) Och kanske dricka vatten istället för Mjölk? OSV::::

Så här kan det pågå!

Han påstår att jag lägger över skulden på honom. Jag tycker att han gör det mot sig själv! Könsgrej? Vet inte.. Tror mer på att det är självkänslan, "sked med hål i".

• murcia

...ett annat tips är att lägga upp en budget/matkassa.....

Han kanske prioriterar lyxiga brödet och mjölken.

Be honom komma med förslag. Du kan gott berätta vad du kan undvara samt vad du inte kan och fråga honom. Tror nog jag förstår ifall han går i taket för du säger indirekt åt honom förbjuder massa saker. Bättre ifall han får komma på det själv.

Svar på tråden Hur ska jag få min partner att sluta misstolka och avbryta?