• emindy

Teflonstekpanna som inte blir ren

Snälla hjälp!
    Jag får inte rent min relativt nya teflonstekpanna! Den har fått en brun beläggning ungefär som bränt matfett. Enda är att det inte går bort med vanlig handisk.
    Kan man köra den i diskmaskin? Ugnsrengöringsmedel? något annat?

• Svar på tråden Teflonstekpanna som inte blir ren
  • Ida 84

Du skall INTE diska den i diskmaskin eller liknande, det förstör stekpannan. Teflonpannor kan få en brun yta efter en tid som inte är så vackert kanske men det påverkar inte stekresultatet av maten. Men om det är en beläggning som du säger så kanske det hjälper att "koka ur" den? Men det har du kanske redan provat?

• SVejsan

Du har försökt koka upp lite vatten i den? Och sedan gått på den med diskborste och diskmedel? Det finns även scotchbrite (special)och "plasttrådskluttar" som inte repar...

Jag tror tyvärr att du kan ha hettat upp teflonytan för mycket..och därmed förstört den... Teflonpannor är känsliga mot höga temperaturer därför rekommenderas bla att man lägger i matfättet i kall panna = hettan blir inte lika "skadande".

• SVejsan

Ida 84, i en rekomendation till ICAs Titan panna så stod det att man kunde köra den i diskmaskin men jag har för mig att det skulle till någon efterbehanling (Infettning?) efter...

• emindy

jag provade ett råd jag hittade på ett annat ställe och det är nog som ni säger. Den är körd helt enkelt.

Vi har en stekpanna till sedan förut som inte fått denna missfärgning men den måste ha varit av bättre kvalitet - tålt min misshandel bättre.

• Ida 84

SVejsan: Det är nog bara till den stekpannan isf. för den stekpannan jag fick i julas (en tefal) står det att man inte skall köra en i maskin eftersom maskindiskmedel, spec tabletter, är för starka och förstör stekpannan.
    Men det är ju smidigt om de vet hur man skall göra stekpannor som tål maskindisk, även om det inte krävs så mycket energi att göra rent dem ändå..

• emindy

Svejsan
    Titan är inte samma grej som teflon. Teflon är ju en slags plastbehandling och titan är ju en metall.
    Så fattar jag det som iallafall.

• SVejsan

emindy: titan var varumärket, inte materialet i stekpannan, det var en variant av teflon, så ett kategoriskt nej det går inte att köra i diskmaskinen är fel...

• emindy

Svejsan
    Ok
    Mitt missförstånd isf!

Men den här stekpannan tror jag var av den billigare sorten så jag vågar inte köra den i diskmaskinen. Den funkar ju än så länge även om den ser lite ful ut.

Svar på tråden Teflonstekpanna som inte blir ren