• Bubbelbebis

Barn som gungar och slänger sig bakåt i soffan...?

Är det någon vars barn också gör samma som i rubriken? Vår dotter är snart 9 mån och hon älskar att sitta och gunga fram och tillbaka både i knät och i soffan. Det kan gå vilt till i soffan då hon gungar snabbt snabbt och slänger sig bakåt mot ryggstödet ( hon gör sig inte illa). Men frågan är ju då eftersom detta är vårt första barn om det är "normalt"?
    Några fler gunggalningar?

Nytt År, Nya Tag!
  • Svar på tråden Barn som gungar och slänger sig bakåt i soffan...?
  • pyreliten

Inte märkt det hos min 10,5 månaders

• Barbaskön

tja det kanske har blivit er "grej". Ni ha säkert "hejat på" när hon har gjort detta och nu tycker hon säkert det är kul att göra för att hon får en reaktion från er. Barn älskar ju att få uppmärksamhet och de brukar hitta på en del galna saker för att få det!

Gunga på ni!

• Bubbelbebis

Njae vi har snarare avrådit? henne från att gunga för att hon skulle kunna slå i skallen. Men däremot sitter hennes kära far också och gungar i soffan utan att han tänker på det - så det kanske är något hon bara tagit efter??? Stackars barn haha!

Nytt År, Nya Tag!
  • ökenblomman

Min dotter är 8 månader och gör likadant, hon kan även ta sats när hon sitter och kasta sig framåt när hon ser något intressant så hon flyger fram på mage, stackarn har ingen självbevarelsedrift

• bebben Elias mamma

Min första pojke gjorde likadant i den åldern. Vet inte var det kom ifrån men det slutade han med efter ett tag.

• MKE06

Min son som nu är 9 mån gör precis likadant....ser ingen farai det så länge det är mjukt bakom dem

• Bubbelbebis

vad skönt att höra att det finns fler gunggalningar där ute! Man börjar ju undra lite eftersom hon sitter så där så ofta! och snabbt går det också ibland!

Nytt År, Nya Tag!
  • salemi

Våran jänta är straxt över 2 år nu men hon gungade hej vilt under den första tiden. Hon kunde sitta och gunga varstans. Och även slå bak med huvudet mot nån dörr elelr vägg flera gånger, hårdare och hårdare tills det gjorde riktigt ont och hon började att grina.

Som att hon nästan funderade:
    "oj det här känns inte bra, undrar om det gör det om man slår hårdare".

Har hört flera som gjort likadant så tror det är helt normalt.
    Onödigt och ont tycker jag men det hör kanske till utvecklingen.

• CeeJay

Våra tjejer har gjort så och nu är värsta perioden för vår 13,5 månaders. Hon slänger sig både framåt och bakåt i sofforna, dunkar huvudet bakåt mot ryggstödet osv..

Vi har inte "förbjudit" det utan bara sagt till att de ska ta det lugnt och visat hur man "sitter" i soffan så man inte ska göra sig illa.

Båda våra tjejer har trillat ner från soffan och vi ser det som att de måste utvecklas och lära sig av sina egna misstag. Inte så att vi har väntat ATT de ska trilla ner men världen har inte gått under när de väl har gjort det. Så om hon inte skadar sig eller möblerna - låt henne fortsätta!

Svar på tråden Barn som gungar och slänger sig bakåt i soffan...?