• LillaEm

Bra anledningar till att städa sitt rum?

Min sambo söker goda argument till sin tolvåriga kille om varför han ska städa sitt rum. Hjälp oss! "Det är mitt rum, och bara för att du ska bestämma" är motargument som kommer från sonen. Visst kan man bara bestämma, men det vore så mycket bättre med en förståelig och bra förklaring till varför. Ser med intresse fram emot era tips!

• Svar på tråden Bra anledningar till att städa sitt rum?
  • Labolinaa

Det är killens rum o vill han leva i röran så varsågod. Tycker jag då... Tids nog inser han nog att det inte är så kul med ett stökigt rum o man skäms lätt när det kommer kompisar(vet av egen erfarenhet)

• JewelGirl

Antar att ni provat med belöning o liknande. Även om det är ens eget rum så ska det ju vara i ordning. Kan han ha ordning på sitt rum så kanske han kan ha ansvar för vissa saker han antagligen kommer att önska sig (om han inte redan har det) tex. en ny cykel, en hund, tv-spel etc.

Annars får ni göra som min far alltid sa till min lillebror som var o fortfarande är fruktansvärt dålig på att städa rummet: Nu städar du eller så kommer jag med sopsäcken! Och då lovar jag att det blir fart...

• ladyhawk

Min syster städade med barnen varje dag i deras rum från det att de var 2 år. De städade själv sen, kommer inte ihåg hur gamla de var. Nu är de iallafall 11 och 13. Jag har aldrig sett att det varit stökigt där.

Min mamma gjorde inte det, och jag lärde mig inte städa ordentligt förrän jag blev vuxen. Mitt rum var konstant kaos, ända tills jag flyttade hemifrån.

Så jag rekommenderar att fortsätta att försöka få barnen att städa, för deras egen skull.

• Pyris

Min tjej är 9 år och får hålla efter sitt rum själv...
    Ser det för jävligt ut får hon inte släppa in kompisar...Hon bryr sig inte om hur det ser ut i hennes rum...Men eftersom hon gärna vill ha in kompisar blir det ett sätt att få henne till att städa...
    Försöker lära henne att plocka undan när hon e färdig med en sak..men det går mindre bra..och då händer det ibland att hon får använda sin "tv-tid" till att städa upp istället...

Dessutom har lillebror nu börjat krypa och då är det ett måste att det är någorlunda rent på golvet åtminstone.

Så våra argument är att dels att lillebror inte ska sätta saker i halsen och är det rent så får kompisarna komma in...

• first

När jag var liten såg mitt rum ut som kriget - mamma lät mig hållas - dörren fick helt enkelt vara stängd så att andra slapp se. Sen en dag bara vände det och jag blev ur pedant. Kom ca i 12 årsåldern och sedan dess är jag nästan jobbigt pedant :) Så tom utan tjat kan det bli ordning på grabben........ ;)

Men att hota med sopsäcken vet jag flera andra som gjort och det har varit effektivt. För sätter man en tidsgräns och den inte följs så måste man ju som förälder göra verklighet av sina hot och verkligen slänga allt som ligger framme och skräpar. Lycka till hur ni än väljer att gå tillväga.

• Bebis

Jag fick ingen veckopeng om jag inte hade städat Nåt skulle man ju göra för pengarna.

• onka

Jag blev av med så gott som alla mina kläder, efter hot om sopsäck. Var i 12 års åldern när det hände kan tillägga att för mig hjälpte det inta alls. Jag blev inte mera noga för det. Fick ett större rum en gång och skulle bara få behålla det om jag hade ordning....efter två veckor kom jag hem från skolan då hade mamma flyttat in mig i mitt gamla rum igen.
    Nu har jag skapligt städat, det är i alla fall rent sedan ligger det alltid lite saker framme men det är inte stökigt i alla fall.

När det gäller min dotter på 8 år så är hon precis som jag och bryr sig inte om hot fast hon vet att de verkställs. Det enda som kan hjälpa här är att hon inte får vara med kompisar förräns hon röjt av på rummet och att hon inte får ha hunden nedanför sängen när hon ska somna om det är saker på golvet. ( hunden är 1,5 år och vill tugga på hennes saker).

Det här var kanske ingen hjälp för dig hoppas ni kommer på något bra!
    Önskar er alla en god jul.

• Engeln

12 år ...hmm om han är intresserad av tjejjer kan ni ju upplysa honom om att det är lika bra han vänjer sig, tjejjer gillar inte killar som lever i en dumpster.
    Mao ni kan ju ljuga...

Nej men bakterierna han skapar inne i SITT rum kryper ju iväg så fram till att han städar det så ryker en favvoleksak om dan eller en favoritaktivitet.

I en familj måste man kompromissa och för allas trevnad så måste han följa hemmets regler för är inte han shysst mot ER å tar bort sina kusar å snyggar till så finns det väl ingen anledning för er att ge honom något.

Det är ickeförhandlingsbart, så länge som han bor hemma så följer han husets regler. Det kan ni sätta er ner och förhandla om vad det saka vara för regler för ALLAS trevnad.

Bort med veckopengen. I den åldern ska dom göra något hemma så att det inte är en freebiepeng, ju mer ansvar dom vill ta desto mer (AH DEN HÄR LIKNAR NÅT) veckopeng. Detta förutsätter att man har lite pengar att spela med. För en ensamstående mamma/pappa kan det va omöjligt.

Eller städa och göm saker? Jaså du kan inte hitta favorit dvd spelet, synd du skulle städat ditt rum själv jag vet inte VART jag kan ha lagt det.

Sopsäcksvarianten roxxar hjuu. Göm påsen ett halvår eller ge bort det till välgörenhet.

Om han inte städar för sin å er skull så kan han göra sin egen mat, tvätta själv etc..

Sluta städa ni oxo (om ni har möjlighet) lite väl svårt å tufft...

Gäller att visa barnet VEM som har hårigast rygg.

• Tossan79

För att han inte är ett litet barn längre, vars föräldrar ska städa åt honom? Vill han inte behandlas som ett barn kan han inte bete sig som ett heller. Frihet under ansvar liksom.....

• Ishtar

Håller nog med Labolina där. Det är hans rum. Han kan hjälpa till i övriga utrymmen, men till syvende och sidst är det han som ska vara där. Tror inte att man kan fostra någon at bli ordentlig, det kommer när det kommer, eller inte alls.
    Jag var jättestökig när jag bodde hemme, och de tvingade mig att städa varje lördag, trots att jag grät och skrek i timmar! Numera är det jag som suckar åt mina föräldrars oreda...

Man måste ju fundera på varför man vill att det ska vara städat. Är det för att ett syskon kan sätta saker i halsen så är det ju viktigt. Är det för att man oroar sig för vad grannarna ska tycka så är det inte det!

• Bonanza

Jag tycker inte heller att ni ska tvinga honom att städa. Hans rum är ju hans fristad, och där ska han känna sig hemma.

Stäng dörren om det ser hemskt ut.

Jag fick alltid skäll för att mitt rum inte var tillräckligt städat, det var kläder överallt etc. Men när jag flyttade hemifrån vände det totalt, nu har jag det städat! Det räcker väl om han storstädar till vissa stora saker, typ jul, födelsedagar, påsk etc? Så kan han bo i sin svinstia resten av tiden.

• Amine

Silverfiskar och damråttor stannar INTE på ett enskilt rum om det inte ligger i ett separat slottstorn förstås, likaså kvalster och andra småkryp.
    Dessutom har ni vuxna satt upp vissa normer i er familj så är det dom som gäller. Dra en paralell. Du köper godis (eller något annat "attraktivt") en fredag kväll. Ni äter middag och landar så småningom i soffan. Du tar fram din godis påse. Och äter. Själv. Delar kanske med din partner och evt. syskon. Det finns inget som säger att "alla" ska ha, däremot är det något som man - i alla fall hos oss, i denna situation tar för givet för att det är norm. Det är hög tid att inse, vissa saker bara är så och det får man acceptera.

• Majsan70

Normalt sett skall maninte lägga sig i hur det ser ut i barnens rum. Det är deras privata sfär.

Men rent hygieniskt o sanitärt måste man ju se till att de håller efter lite.
    Vår 12 åriga son har ett rum som ser ut som en krigszon för det mesta, men vi har visat honom vilka mysiga djur som kommer o lever med honom o till slut även med oss, så nu har han bättrat sig något om än inte helt. Vi har sagt att om han inte håller efter rummet så blir det inget dataspelande eller tv tittande över huvudtaget, så när han tjafsar emot om städningen så tar vi till dessa argument. Fast visst fasen får jag utbrott på honom ibland

• Alvi

När jag var liten såg man i stort sett inte golvet i mitt rum, förutom de lätträknade gånger då mamma gav upp och röjde.

Mitt argument var - Det är MITT rum, det är MITT val!"

Det ska jag praktisera på mina barn. NÅN "fredad zon" där bara de bestämmer ska de väl få ha?!

• N E A

Jag vet inte om det funkar på en tolvåring men jag å sambon brukar säga till sjuåringen här hemma att:
    städa ditt rum, mattan får ligga kavr allt annat slänger vi. FINKAR KANON, alltid kliniskt där inne ju...(eller a, han e ju bara 7, men ni fattar)

• Nätverkspappan

Ingen Tv den kvällen heller!! Efter ett tag så kommer det att vara skinande rent jag lovar... :)

Svar på tråden Bra anledningar till att städa sitt rum?