• Anonym (lurad?)

Fel i nyköpt bostadsrätt....råd önskas!

Detta handlar i högsta grad om ekonomi för oss och jag vill helst vara anonym, för att slippa vad var det vi sa...

Upptäckte just att kylen är paj i borätten vi köpt.....den funkar men allt fryser även om man har på min....hel kyl ska väl inte ha is på inre väggen nedtill??

Så är huset fullt av myror, silverfisk....

när de som sålde till oss flyttade tog de med sig saker som de inte sagt att de skulle, gardinfästena som sitter i väggen, dörrklapp, bytte ut knoppar till några av sämre kvalitet....

Frågade särskilt mäklaren vid minst 2 tillfällen om varmvatten å värme ingick,JA fick vi till svar.
    Nu har vi fått veta att det bara är en viss del som ingår, även vad det gäller vattenförbrukning + värme och varmvatten.

Vad gör man....bara att le å gå vidare....
    Eller ska man prata med mäklaren???
    Nån som har erfarenhet?
    De flesta utav dessa saker kunde vi omöjligt kollat innan vi flyttat in.....

• Svar på tråden Fel i nyköpt bostadsrätt....råd önskas!
  • Birgitta2

Kylskåpet skall ersättas av säljaren omgående. En seriös mäklare fixar det. Mamma fick ny kyl, när det gamla visade sig vara fel på direkt efter köp. Silverfisk... bostadsrättsföreningen kanske har avtal med Anticimex. De övriga frågorna skall du ta upp med mäklaren, vad gäller grejerna som de tog med och utbytta knoppar. Skriv en lista innan du ringer så du inte stakar dig för mycket. Ny kyl skall du i alla fall ha!!!

• Anonym (trubbel)

Hade oxå trubbel med förra ägaren till vår bostad.

Prata med mäklaren, men innan ni gör det, titta igenom beskrivningen av bostaden som mäklaren hade, vad står där ang värme och vatten?
    Det brukar även stå att man köper i befintligt skick, det innefattar de knoppar som sitter på vid visningen osv. I annat fall ska dett deklareras innan köpet, att säljaren inte har för avsikt att lämna kvar xxx & xxxx.
    När det gäller kylen så tror jag att det är så att om den pajar under tiden från det att ni skrivit på era papper tills ni flyttar in så är det säljaren skyldighet att laga den (eller köpa en ny om det nu behövs)

Hur som helst så ska ni inte bara le och gå vidare.

• Anonym (lurad?)

Tack för era råd!
    Kollade beskrivningen nu....
    det står att värme och varmvatten ingår, men enligt ordföranden å grannarna så är det bara upp till en viss mängd, sen får man betala utöver detta.
    Tror jag mailar till mäklaren.....eller borde man ringa?

• appapp2

Du ska självklart ringa! Allt sånt här ska tas direkt, dessutom ska du skriva upp vad ni kommer överrens om och gärna be att få det skriftligt.

• Anonym (trubbel)

Ring mäklaren!

Berätta gärna vad du får för svar från mäklaren!

Lycka till!!

• Anonym (lurad?)

Nu har jag mailat mäklaren.....
    Hon gick inte att nå på tele, så bara att vänta å se....
    Bra med mail oxå för då får manju skriftligt per automatik!

• wellah

vi hade en kyl som var paj då vi köpte BR vi fick pengar av säljarna! Kontakta din mäklare det är sånt här han är till för.

• Anonym (lurad?)

Jag har mailat, men ännu ej fått svar. Misstänker att mäklaren är ledig, för får inget svar på telefonen heller!
    Skriver så snart jag hör nåt!
    Tack för peppning, inte så lätt detta!

• Sabre135

Gardinstångsfästen hör till sådant man ska montera bort om man inte kommit överens om annat med den nya ägaren. Sitter det likadana dörrklappar på grannarnas dörrar? Om inte så var det de tidigare ägarnas privata inköp och de har rätt att ta den med sig. Vad gäller knopparna på skåpen så borde säljarna ha klargjort att det inte var orginalknopparna (som gissningsvis föreningen bekostat) och att de skulle ta sina egna handtag med sig och sätta tillbaka orginalen. Men man har rätt att ta med sina "egna" handtag och ersätta med det som föreningen bekostat.

Vad gäller kylskåpet så borde säljaren bekosta ett nytt om de inte upplyst vid köpet om att det var trasigt (har haft samma problem, beror på en trasig termostat så det är kanske inte nödvändigt att köpa helt nytt).

När det kommer till ohyran så har föreningen säkert en Anticimex-försäkring. Den brukar dock oftast endast täcka gemensamma utrymmen som tvättstuga, förråd, trapphus mm. Dvs det som är föreningens ansvar. Däremot borde tidigare ägare ha kännt till det så ta upp det med mäklaren. Detsamma med avgiften. Kan vara så att säljaren inte varit helt ärlig mot mäklaren så att han/hon inte visste bättre.

• Anonym (F.d. Ordf.)

Jag har tidigare varit Ordförande i en bostadsrättsförening och när en försäljning ska ske kontaktar mäklaren alltid styrelsen och styrelsen fyller i ett papper med frågor som mäklaren vill ha svar på bl.a. vatten, el, kabeltv, avgifter, gemensamma utrymmen m.m.
    Har aldrig varit med om att mäklaren inte gjort det, om mäklaren endast lyssnat på säljarna är det en dålig mäklare och mäklaren har inte tagit sitt ansvar tycker jag.
    Fungerar inte kylen ska givetvis säljaren/säljarna bekosta detta,, antingen reparation eller nytt. Vad gäller gardinfästen och dörrklapp så brukar inte det sitta kvar men knopparna i skåp/dörrar har jag inte varit med om att någon bytt ut.

Hoppas det löser sig.

• Anonym

Vi fick ingen hjälp alls!
    Ringde mäklaren 2 veckor efter att hon fått mailet....det var min sak att ringa säljaren sa hon, jag ville inte det , så hon sa ok, jag ringer, men säger de nej så är det tinget som gäller.
    Vi avböjde senare samma dag vidare hjälp med detta, då mäklaren kändes helt ointresserad.
    Efter detta är det nya turer....
    Det dök upp inkassokrav på en del av månadsavgiften.....
    Jag ringer mäklaren och efter samtal fram å tillbaka så är frågan om betalningsansvar olöst....mäklaren kan inte säga att vi är fria från ansvar trots att vi betalat vår del av avgiften till säljaren och har avräkning samt kvitto på detta. Vi har ju övertagit allt , när vi köpte....
    Mycket fallgropar för en ärlig köpare, känns det som.
    Vill det sig illa får vi nu betala inkassoavgift å de hundralappar de är skyldiga bostadsrättsföreningen. Man blir så less!
    Råd till alla....
    Ta besiktningsman, kolla allt minst 5 ggr....kryp runt i badrum och prata med grannar.....

• appapp2

Var nu inte lat och feg, utan anmäl mäklaren till mäklarsamfundet. Om du inte gör det, kommer mäklaren att strula till det för ytterliggare kunder.
    Min erfarenhet är att mäklarbranschen är full av fifflare, så passa på att klämma åt dem!

• Tutilure

Håller med appapp2!
    Prata med mäklaren en gång till och gör hon inte något så säg att då går ni till mäklarsamfundet.

Vi hade också lite strul när vi köpte vår lägenhet, mäklaren var inte heller villig att göra något åt saken, men efter att vi hade nämnt mäklarsamfundet och ARN så blev det lite mer fart på folket.

Vi pratade även om att häva köpet och då blev de ännu mer villiga att samarbeta.

Svar på tråden Fel i nyköpt bostadsrätt....råd önskas!