Fläkt till stall
ni som har byggt stall, för 2-4 hästar, vad har ni för fläkt i stallet? eller rättare sagt vilken sorts ventilation har ni? vart han ni köpt det?
tacksam för svar!
ni som har byggt stall, för 2-4 hästar, vad har ni för fläkt i stallet? eller rättare sagt vilken sorts ventilation har ni? vart han ni köpt det?
tacksam för svar!
Har just byggt stall med plats för 3 stora hästar och 2 ponnyer. Just nu har jag 3 stora hästar där. Vi har fått tag på en begagnad industrifläkt från en karosserifabrik, helt gratis! Sen har vi helt vanliga "ventilationshål" i varje box. Såna där vanliga som man har i hus. Men det finns ju nog speciella för stall också. Har du nån affär där de säljer lantbruksgrejer nära dig så kan de säkert hjälpa dig där.
Undertrycksventilation är bäst i stall. Då har du ett antal tilluftsöppningar längs med ytterväggarna (längst upp) och en frånluftsfläkt i taket. Fläkten skapar ett undertyrck i stallet och gör att luften kommer in genom öppningarna i väggarna. En fläkt är en ganska dyr investering och en annan lösning är naturlig ventilation, där man har samma tilluftsöppningar och en öppen nock. Då utnyttjas skorstenseffekten och vindverkan isället. Fråga en byggnadsrådgivare hur du ska göra. Ventilationen är viktig. Kolla här efter rådgivare:
www.hush.se
Lycka till!
nån affär här finns det itne vad jag vet
kanske har Granngården?
funderar på vad internetbutiken heter där jag kollat fläkt tidigare men kommer inte ihåg...ett känt företag med jordbruksprodukter, hästgrejor och annat.
alltså samma tilluftsöppningar som i exemplet med undertyrcksventilation
blev lite snurrigt där.
Nordpost kanske du tänker på
dom säljer stallfläktar.
jaaaa! tack ![]()