• pippi L

Söker kolatårta / paj med kondenseradmjölk !!!

Jag läste inågon tidning om ett recept somjag nu givetvis inte kan hitta ! En kolatårta som lät jättegod och enkel smeten gjorde man genom att koka en burk kondenserad mjölk ??!! nÅgon som har det eller likande recept ??

• Svar på tråden Söker kolatårta / paj med kondenseradmjölk !!!
  • notsofantastic

Jag gör min så enkelt som att jag gör en vanlig pajdeg och skär ut botten och kanter så att det täcker hela formen. Grädda den i 10 minuter på 150 grader.

Sen kokar jag tre burkar kondenserdad skummjölk i 2 timmar. När den kondenserade skummjölken svalnat något så häller/klickar du ut kolasmeten i pajdegen och sätter in i ugnen på grilleffekt (275-300 grader) i 5 minuter. Serveras sen lite lätt ljummen med en klick grädde.

En riktig kaloribomb, men väldigt gott. Om man vill så kan man riva över lite mörk choklad också.

• pippi L

Blir inte det en jätte stor paj ?? Med 3 burkar?

• MammaMu76

Jag gör så här;

Digestivekex och smör i botten på en form, kokar 2 burkar kondenserad mjölk i 2h sen varvar jag kolasmet och skivade bananer. Toppar med vispad grädde och siktad kakao. Mums!

Mamma till världens goaste Erik
  • notsofantastic

pippi L,
    Det blir en normalstor pajform med 3 burkar. Det ska ju inte bara vara lite kolasmet i botten utan hela pajskalet ska ju vara helt fyllt med den.

Svar på tråden Söker kolatårta / paj med kondenseradmjölk !!!