• Max mamma

Hur vet man att man har vatten i lungorna?

Kom att tänka på det i dag...år 2000 had ejag en arb.kompis som var 56 år som dog av vatten i lungorna!
    Hur märker man det att man har det menar jag,får man feber?

Jaghar sån himla djuuup hosta just nu å tar astmamed. + mollipect flera ggr dag...det är väl därför jag kom att tänka på vatten i lungorna.

Ngn som vet?
    Camilla

• Svar på tråden Hur vet man att man har vatten i lungorna?
  • Muumin

Att man får vatten i lungorna brukar bero på bakomliggande sjukdom. Oftast är det hjärtsvikt. Vet du om din arbetskompis hade det? har aldrig hört talas om att man skulle få vatten i lungorna bara sådär. (Jobbar på sjukhus)

• Max mamma

Hon hade haft lunginflammation.

• A o E

Vatten i lungorna (lungödem) har jag också förstått har med hjärtsvikt att göra.

Lunginflammation däremot kan som jag förstått yttra sig på olika sätt, antingen akut hög feber, frossa, flyktig andning, andnöd och missfärgat slem som hostas upp. (vanliga)
    Eller så kan den komma smygande på med måttlig feber, långvarig torr hosta i flera veckor, ont i huvud och kropp. (Symptom som influensa ungefär - kan vara mykoplasma som orsakat den)

Är du orolig att du själv har lunginflammation tycker jag du ska kontakta din vårdcentral.

• Max mamma

njae...jag tror nog inte att jag har lunginflammation,iaf inte än..är ju pigg,har ingen feber å så,men blir jämt så här i luftrören då jag blir förkyld...men somsagt så tar jag bricanyl+pulmicort + mollipect.
    Tack för era svar.
    Camilla

• menu

vatten i lungorna då är man riktigt hostig, rosslig , flåsig å årkar inget. som lunginflamation eller minst bronkit,,, man går till läkaren, jag låvar!

Svar på tråden Hur vet man att man har vatten i lungorna?