• Luthien

Efter hur många dagar fäster ägget?

Det är en sak som jag har funderat på angående IVF men inte hittat något svar. När någon försöker bli gravid på vanligt sätt kan det ta mellan 5-12 efter ägglossningen för ägget att komma på plats och fästa i livmodern. Efter hur många dagar kan ett ägg fästa i livmodern vid IVF efter äggåterföringen?

• Svar på tråden Efter hur många dagar fäster ägget?
  • momtotwins

Hej Luthien! Vid IVF så förs ju det befruktade ägget direkt in i livmodern och fäster, om allt går som det ska, oftast inom 36 h. Men det kan ta upp till 5 dagar. Lycka till om du också är i IVF svängen!

• Luthien

Tack för svaret MissMommy. Det är alltså vanligast att det blir inom 36 timmar om jag har fattat rätt. Ja, jag är också i IVF-svängen, man är nyfiken så klart, det är många frågor att få svar på under loppets gång. Önskar dig lycka till!

• Tjorvelina

Men det beror nog på hur länge embryot är odlat ett 2 dagars embryo fäster ca mellan dag 4 o 7 har jag hört är det långtidsodlat å kanske det stämmer om 36 tim!

Ha de gott!

• Olivia07

Jag frågade på Sophia hemmet och de sa dag 4, men nu vet jag inte om ET är dag 0 eller dag 1 där. Men jag tror att det är dag 1!

• Dianthus

Enligt min fysilogibok så är det befruktade ägget redo att börja implantation (att fästa) efter ca 5-6 dagar. Det är först då som det har kommit till det utvecklingsstadie som möjliggör fästning. Implantationen tar sedan ca en vecka och man brukar vara "klar" cirka 14 dagar efter ägglossning.

• Luthien

Ägget är ju redan två dagar gammalt när man får det så det borde fästa efter 3-4 dagar i magen då. Det låter rimligt.

• jansson77

Vår läkare sa att efter 3 dagar bestämmer sig ägget om det ska stanna eller inte.....

Svar på tråden Efter hur många dagar fäster ägget?