• 1mamma

vi planerar ett barn till men jag vågar inte förda igen pga mycket snabb förlossning på 1.a

vi planerar ett barn till men jag vågar inte förda igen pga mycket snabb förlossning på 1.a
    allt tog 45 min. vart igångsatt 36/12-05
    inget hände fören 15.10 då gick vattnet 15.55 är hon född.

när vattnet gick kom verkarna på en gång från 2cm till 7 cm på noll tid, Krystade 5 min och när hon kom ut behövde hon hjälp att andas som det gick så fort. Min BM sa att nästa gång och vi är hemma så ska jag ringa 112. men tänk om det har hänt något och det inte finns någon ambulans att få. vi har 1 där vi bor,

jag vill bli igångsatt nästa barn också för att vara säker på att inte få i bilen vi har 50 min in till uppsala bb.

är det fler som har fått sin vilja igen om på att bli igångsatt?

tänk om det skulle hända något.. inte andas själv. jag behöver vård, barnet kommer med navelsträngen runt halsen osv

• Svar på tråden vi planerar ett barn till men jag vågar inte förda igen pga mycket snabb förlossning på 1.a
  • Bejjan

Jag blev igångsatt v.39 pga av att jag ville va på plats, almänt orolig och hade 2 tidigare snabba förlossningar, så ta upp det med din barnmorska & stå på dig. Önskar dig all lycka!

• Bina

Jag tror absolut inte att det kommer vara någon som helst motstånd till att bevilja dig induktion då det är "säkrare" för alla parter att ha dig på plats än födande i en bil.

Lycka till!

• solrosblad

Jag har oxå blivit beviljad igångsättning pga snabba förlossningar, just för att slippa föda hemma, i bilen osv. Sen är det ju ite helt riskfritt att föda för snabbt så det finns nog inget hinder för att du ska få bli igångsatt.

• Catzzy

Jag har också väldigt snabba förlossningar bakom mig. Och kommer ta dissuktion på att bli igångsatt inför denna förlossning vi väntar på nu. Jag hoppas BM tycker som jag annars så kommer jag att bråka till den milda grad för att få min vilja igenom. Vi bor visserligen bara 15 min ifrån uppsalas bb men förra gången hann vi nätt och jämt in. Jag vet flera runt omkring oss som har fått beviljat igångsättning just för snabba förlossningar.

• solrosblad

För mig har samtalet med läkaren ang igångsättning gjort att jag inte känner ngn panik inför att föda barn. Vi hann oxå nätt och jämt in sist, och gångerna innan det samma sak. För mig känns det tryggt att veta att möjligheten finns och att jag kommer att hinna prata med bm om ev smärtlindring och sånt. Dessutom är det skit jobbigt när man har täta intensiva värkar, jag upplever det som stressande, och är man då på plats innan det börjar har man förhoppningsvis chans till lite mer feedback från personalen som då redan innan vet om hur jag upplever det.

• Helusa

jag kommer att foda i gbg och har hort att dom ar jatte svara med just detta , men nu ar det sa att jag knappt hann till sjukhuset med forsta barnet Om vi inte hade kort som en raket sa hade han kommit i bilen vilket dom bkraftade pa sjukhuset ocksa

den har gangen kommer jag att bo pa ett o o det tar 30 min med bat till land , jag ar super orolig tank om det satter igang mitt i natten eller om man maste vanta pa baten i 10-15 minuter da foder jag ju pa baten eller bilen , kan dom verkligen saga nej om jag ber om igangsattning ?

orolig

• Cim

Hej
    Jag har fött snabb två gånger och ena barnet i bilen.
    Att bli ingångsatt är något förlossningsläkarna rekomenderar vid snabbt värkarbete. Säg du som det är så ska allt ordna sig. Annars kommer du bara oroa dig och så blir det snitt el. något för att du är stressad. Lycka till.

• solrosblad

Ja för mig var det inga problem att få en igångsättning. Läkaren sa att det brukar visserligen gå snabbt då oxå, och då om man fött barn tidigare. Men att det kan vara tryggt att få komma in i lugn och ro innan värkarbetet sätter igång.

• Fija

jag blev igångsatt andra förlossningen pga förlossningsrädsla

Casper och Tinora
  • solrosblad

Hur upplevde du förlossningen om du jämför med din 1a?
    Jag fick panik sist och hade så ont för det gick så fort att jag inte kunde förmedla det så bm förstod... Bara för att det varmitt 4e barn så trodde hon väl att jag var rutinerad, dumt, jag var livrädd, avskyr verkligen att föda barn, men älskar det samtidigt, iaf efteråt då man upptäckte att man faktiskt överlevde smärtan

• MammaHela

Jag kommer att kräva att bli igångsatt med detta barn.

Mittt förra barn kom på 27 min från första värken. Som tur var så hade vattnet gått så jag var inne på förlossningen redan.
    Men tänk om vattnet inte går innan denna gång. Vi har ca 1 timme till närmsta förlossning.

Ni som blev igångsatta, när blev ni det?
    Sonen kom i v 38 så jag vill gärna bli det innan 40 veckor.

Stolt mamma till 2 busfrön + bf 3/6 -07 Min blogg: Http://blogg.pilblad.com
  • Helusa

i vilken vecka far man igansattning oftast ?

• Fija

37+0. men då vill dom helst att man ska vara  helt mogen och öppnat sej lite, så sa dom till mej iallafall

Casper och Tinora
  • solrosblad

jag blir nog igångsatt en vecka innan bf, v39.
    Men jag har gått över 8 dar med 1an, 2 dar före bf med 2an, en vecka med 3an, fast jag var sjuk och hade influensa så läkaren trodde det kunde starta tidigre då, om det stämmer vetjag inte. Med 4an passerade jag bf med 5 dar. Så jag har hållt mig nära bf datumen...

Svar på tråden vi planerar ett barn till men jag vågar inte förda igen pga mycket snabb förlossning på 1.a