• Mia83

Renovera badrum själv?

Vi ska precis starta upp en hel del renoveringsprojekt hemma. Vi har planerat att renovera alla rum, utom badrummet för att det kostar så mycket.
    Vi har ju inte tänkt bo i denna BR i allt för många år. Men nu börjar jag ändå fundera på om man kanske kunde fixa badrummet också sen, utan att bli helt ruinerad.
    Vi känner ett flertal personer som har erfarenhet både av att kakla och att lägga klinker. Frågan är då ifall man vågar sig på att göra det utan hantverkare när man bor i en BR....?
    Materialet kan man ju leta upp till rimliga priser.
    För oss kvittar det ju egentligen om det är vitt kakel, eftersom det som behövs endast är en uppfräschning.
    Våtrumstapeten som sitter uppe idag har nog större sammanlagd yta utav hål än av hel tapet.....
    Vad säger ni, skulle ni våga er på att fixa det själva, med hjälp av vänner som gjort det förut?

• Svar på tråden Renovera badrum själv?
  • Kajee

Mitt ex har gjort det i två hus och en bostadsrätt som vi bott i.
    Det enda man ska tänka på är att det kan bli problem med försäkringen ifall det händer något senare.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • lindansare

Vi har gjort det själva i bostadsrätter. Vi bilade bort gammalt kakel och klinkers, flyttade väggar, gjorde underarbete och tätskikt. En kakelsättare satta kakel och klinkers och godkände underarbetet. Vi fogade dock själva. Allt som allt, med nytt badkar, badrumsskåp, tvättställ, kommod och duschblandare gick hela badrummet på 23.000 tror jag.

Vi var noga me datt fota det vi gjorde för att i efterhand kunna visa vad vi gjort. Just ja - rörmokeriet gjorde en kompis med kompetens.

• Plippi

Måste bara lägga in en kommentar om försäkringen. Vårt badrum renoverades för 5,5 år sedan. 2,5 år innan vi flyttade in. Nu har vi upptäckt att mattan inte överlappar kaklet, så det har kommit in fukt i väggen. Vårt försäkringsbolag (Folksam) säger att efter 5 år skrivs ett nytt badrum av, så vi får inget!! Är inte fem år väldigt kort tid när det kostar så mycket att renovera? Tio år hade varit mer rimligt tycker jag.

• heartgirl

Kan ju måla våtrumstapeten, utan att behöva kakla m.m. enkelt...jag målade vårt! Bild finns i galleriet under "hemmet"!!

• Mia83

heartgirl

Jo, det har jag funderat på. Men med tanke på vilket skick den befintliga tapeten var i när vi flyttade in så vågar jag inte. Den var full med otätade hål som fick fick täta när vi flyttade in. Nu finns en lite gnagande tanke i huvudet att det skulle kunna finnas fukt där bakom, vilket vi absolut inte vill stänga inne genom att måla över tapeten. Så vi måste nog börja om från början är jag rädd för.

Vi får väl se hur det blir. Har ju inte råd att leja bort jobbet, men man vill ju att det ska vara godkänt av fösäkringsbolaget också.

Svar på tråden Renovera badrum själv?