• min dotter Julia

min katt nyser

Ska försöka dra snabbt historia som förklarar min oro..

Har Nu bara en katt, för den vi hade innan fick vi reda på att han hade kronisk Snuva  nös och de kom snor från den katten, de var ingen chlamydia på katten utan virus, mitt försäkringsbolag samlade in dokument från vet. stationer vi vart på och sa att detta var medfött fel. (min försäkring täckte inte detta, och UF hade ingen dolda fel försäkring, så ja fick ingen ersättning för de 5000kr på vet. vård och medicin kostnade som ja lagt ut, så dem fick köpa tillbaka katten men fick inte alla pengar tillb. och Ingen ersättning för alla utgifter, så vi har inte råd att ha kvar en sjuk katt unge på 6½ där min försäkring inte gäller))och högst troligt smittbärare... Men under hela tiden katten fanns hemma hos oss, så hade inte vår andra (den katten ja nu har hemma) börjat nysa eller visa symtom på att vara smittad... 1 dag innan den sjuka katten lämna vårt hem så gjorde vi vet.besiktning på katten, där den fick en anmärkning, missljud vid inandning men kunde bero på trånga luftvägar (de rasen är en Perser) De var nu 2 veckor sen som den andra katten flyttade, och denna katten har mer o mer börjat att nysa, någon till ett par ggr per dag, men de är bara genomskinligt som kommer ut. allmäntillståndet är enligt min UA..
    I vår sorg att tvunget lämna tillbaka den andra katten "beställde" vi en kattunge som vi nu ska hämta den 6 feb.

Men nu börjar vår oro komma.

*tänk om denna katten vi har hemma nu blivit smittad
    *Hur ska vi då göra med kattungen vi tingat?!
    *Kan detta vara vanlig "förkylning" som vi i familjen också har nu?! eller kan katter över huvudtaget ha en förkylning?!
    *Kan katter nysa Utan att de är någon fara?!

De som skiljer sig ifrån vår fd katt o denna
    Den sjuka, hade t.of gul sekret från ögonen, och riktigt gult/grönt snor (Visserligen vet vi inte hur förstadiet på den katten var, för då vi köpte honom blev vi lurade av UF då dem sa att katten reagerat på vaccinet den fått och vi fick med oss atibiotika beh. hem som dem hade hemma hos sig, vet de va jätte dumt, men trode ja kunde lita på denna UF)
    Och den sjuka katten lät ansträng hela tiden man liksom hörde vart han var..

Men henne kommer de ibland då hon har ätit mat, busat och bara "spontant" visst har ja fått något vått genomskinligt på mig.. Och hon låter Inte ansträngd i luft vägarna..

Behöver ja oroa mig?!
    Några Råd och tips?!

Vill ju så gärna köpa denna lille katt..

• Svar på tråden min katt nyser
  • annahsavannah

hejsan,,, har själv 3 katter.... Dom har varit lite förkylda...

NÖS, var lika pigga och glada iallafall...
    kom som "snor" när dom nös ur ordentligt...
    Kom först på ena katten, sen på dom andra 2.. Gick över efter någon vecka...

• min dotter Julia

Okiii men är de över för dina katter, hur länge varade detta?! Är ju sååå orolig att "vi" kanske skadar ännu ett litet liv..

• annahsavannah

ena katten nös och snorade 1 vecka, dom andra i nästan 2.. gjorde inget åt dom, det gick över av sig självt..

• Rapunzella

Diskutera med en veterinär och avvakta ett par veckor innan ni tar hem ungen. Antar att ungen är vaccinerad?

• min dotter Julia

Ja hon ja har nu är självfallet vaccinerad.. samma sak den kommande katten...

Får väl ringa dem igen. var för 2 v. sen och gjorde besiktning på katten..   

• min dotter Julia

Ringde vet. idag. skulle avakta tills mitten av veckan som kommer, kan vara vanligt virus..

skulle OM de inte går över tills dess besöka vet. göra tester kanske och i så fall avakta med att hämta hem kattungen som är lev. klar 6/2..

Ber till högre makte..

• annahsavannah

försök å inte oroa dig.... det är nog intgen fara...

Svar på tråden min katt nyser