• Jacqueline

Tips til trerätters middag för två

hade tänkt göra det lite mysigt idag och bjuda min man på en tre rätters hemlagad middag.
    Men fantasin står still och jag kommer inte på vad jag ska göra för något.
    Någon som har tips?

• Svar på tråden Tips til trerätters middag för två
  • uniMog

förrätt: rösti med löjrom:
    riv potatis och skölj den. Tryck ut till en kaka och stek i stekpanna med lite smör tills den har fin färg och håller ihop. Lägg upp på tallrik och klicka på löjrom, gräddfil och lite hackad rödlök

Varmrätt: kyckling med fetaostsås och klyftpotatis.
    Pensla kycklingfiléer med valfri grillsås/marinad och släng in i ugnen ca 30-45min (tills de är klara). Servera med klyftpotatis och en kall sås gjord på turkisk yoghurt, riven vitlök, salt och mosad fetaost.

Efterrätt: ingefärapäron
    Koka upp
    7 dl vatten1 1/2 dl strösocker1/2 st citron, endast saften 1 bit(ar) ingefära, färsk eller torkad
    Skala 4 päron och skär av botten så de kan stå. Lägg dem i lagen och koka 15 min. Låt kallna i lagen och servera med vaniljglass

Nullus Anxietus
  • Kiwis mamma

Enkel förrätt: blanda 1 pkt Philadelphia light med hackade oliver (mixer funkar), hackas inlagda soltorkade tomater och hackad gräslök. Smaka av med salt och peppar. Lägg en klick på en tallrik och linda parmaskinka (el liknande) runt klicken. Garnera med gräslök och/eller oliver och servera till en skiva melon.

Varmrätt: Pensla laxfiléer med olivolja och salta samt ha på Santa marias Fish and seafood kryddmix. Stek i ugn eller i stekpanna. Servera med en fräsh sallad (gärna med melon, mixsallad, gurka), pressad potatis/cous-cous samt en kall sås (t.ex. såsmix till kall sås (Findus eller Knorr) lemon och dill - står bland andra såsmixer) som blandas med lätt créme fraiche.)

Efterrätt:
    - Gino: frukt och bär med riven vit choklad in i ugnen och serveras med vaniljglass.
    - chokladglass med hallonsås (mixa hallon med lite vaniljsocker/florsocker och kör genom en sil för slät sås).
    - Fruktsallad och Vaniljkesella.
    - Någon chokladtryffel eller pralin.
    - Vispa vaniljvisp (Keldas) och blanda med hackad Dajm eller någon annan godsak. Häll i form med löstagbar kant och frys.

Detta är några ganska snabba rätter. Hoppas det är till hjälp!

• neoaliya

Hej, ett litet tips i stället för efterrätt. Mys ner er i soffan med ost, kex , vindruvor och päron. På så sätt fortsätter ju myset hela kvällen Risk bara för att man somnar i soffan med överjäst mage hihi

• labolina5

jag brukar nästan alltid laga färsk pasta när vi ska mysa...typ pasta med svampfyllning (som jag köper) sen steker jag lök,oliver parmaskinka,vitlök massa olivolja, en skvätt grädde, väldigt enkelt och snabblagat men gott! till förrätt kan du ju ha lite goda ostar och frukt...till efterrätt massa god chocklad! kanske lite enkel mat men jag har så svårt att få till tid för matlagning lycka till*

Svar på tråden Tips til trerätters middag för två