Är det laktos i ost?
Är det någon som VET om det är laktos i ost?
Är det någon som VET om det är laktos i ost?
Om den är lagrad minst 6 mån så är det inte det... Men mjölkprotein finns ju i den. Men men du menade ju laktos så...
inte i hård ost.
Ja, det är det. Ost är gjord av mjölk, och i mjölk finns laktos.
Inte? Där ser man. Vad konstigt. Har en kompis som är laktosintolerant, och som inte kan äta ost. Men men...
bra länk att läsa på!
INte i hård om men om ditt barn är mjölkintolerant så tål han/hon inte ost, men är han/hon laktosintolerant så tål han/hon ost!
Helt olika saker!
sannapanna76 - laktosen, dvs mjölksockret, försvinner tydligen då osten lagras.
Men om man inte tål mjölkprotein kan man inte äta ost som sagt
Tack för länken microlys....Ska läsa den med en gång.
Det är laktosen jag undrar över.....
Tacka gudarna för den laktosfria mjölken!! Ungarna hatar soja och havremjölken, jag med!!
Tack för alla svar!!
Det finns receptfria tabletter på apoteket som neutraliserar laktos. Funkar bra på vissa och sämre på andra.
Man kan även koka mjölken. Det funkade bra på min son.
Beror mycket på hur känslig man är för laktos. En vän till mig kan t ex äta lagad mat som innehåller mjölk/grädde och en ostskiva på mackan är heller inga problem eftersom laktoshalten är lägre. Däremot så ställer ett glas mjölk till det rejält med stora magproblem för henne.
Det finns ju helt laktosfria ostar och helt laktosfri mjölk nu för tiden...
Det kanske du ska testa??
Ockelbo Edamer heter osten, och Valio Laktosfri mellanmjölksdryck (grön och vit).
De är jättegoda båda två!
Ja, barnen dricker faktiskt hellre laktosfrimjölk!!
Det är bra på flingorna eller havrefrasen för man slipper ju att sockra eftersom mjölken är så söt....
Sås blir faktiskt jätte gott på laktosfri grädde!!!!
Var inne i veckan för att testa min dotter. Hon blev stucken i fingrarna 5 gng, stackarn. Hon var jätteduktig!!!
Min son var laktosintollerant pga av att jag gav honom yogurt och fil när han var magsjuk vid 6 månaders ålder. Men nu har han växt ifrån det, men dricker hellre den laktosfria mjölken.
Varför jag frågar är att min dotter vill så gärna ha ost på mackan och jag väntar fortfarande på provsvaren.....
Tack igen för alla svar!!!