• Bei Bei

Bästa knepen att få tag i en hyresrätt, Göteborg?

Vi är ett par som aldrig har fått klagomål, vi är skötsamma hyresgäster & betalar alla räkningar i tid. Ändå får vi ingen lägenhet.
    Vi söker lägenhet via boplats.se eftersom vi bor i en 2:a med studentkontrakt nu.
    Sambon jobbar nätter & det är lite för litet utrymme för oss dagtid (eftersom han har stängt till sovrummet), så vi söker en 3:a eller en 4:a.
    Vi har väl även börjat fundera på ett syskon och då behöver vi definitvit större.

Jag har ringt privata bolag men alla hänvisar till boplats.se. Men det är ju så många som söker så vi får ju inte ens komma på visning!
    Vi vill gärna komma ifrån pressen över ett studentkontrakt med.

Vad kan öka våra schanser? Behöver tips & råd. Känner mig så uppgiven & ledsen.

♥ Ronja ♥
  • Svar på tråden Bästa knepen att få tag i en hyresrätt, Göteborg?
  • Egensinnig

Jag försökte också på boplats , sökte 50 lägenheter o fick inte ens ett svar. Är då höginkomsttagare, utan bet.anmärkningar el dyl
    Slutade med att jag tvingades köpa en BR.

De enda jag känner som lyckats få HR har antingen en pappa som känner någon som äger fastigheter el liknande "lyxkontakter". Alternativt har de redan en och byter inom samma bolag.

Ett tips kan ev vara att annonsera själv, antingen på nätet eller i GP. (och vara beredd att betala ett svart övertag.....)

Lycka till!

• Bei Bei

*puff* Ingen?

Det är så frustrerande när man är en skötsam familj & så får man ingen lägenhet

♥ Ronja ♥
  • Danbala

Bästa knepet: Ha tur.

Att få en hyresrätt i Gbg är inte olikt att vinna på lotto. :-P

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Bei Bei

Tack för svar egensinnig. Tanken att skuta upp studier ännu mer & satsa på en BR har slagit mig. Vi får väl göra det, om man får ta lån när man har så "låga" löner eftersom vi inte är färdigutbildade?
    Känns fasen hopplöst detta!
    Jag har aldrig varit arbetslös, alltid skött allt, ändå får man inte ens en chans att få komma på visning

♥ Ronja ♥
  • appapp2

ring poseidon, gjorde min brolla och hans polare. fick varsin jäkligt fin barre i biskopsgården eller vad det kan heta, typ slutet på den mörkrädda tbane-linjen.

• Bei Bei

De säger "gå in på boplats.se & sök våra lägenheter där" Sedan vill vi helst bo kvar i området vi bor nu, eller ett område man känner sig trygg i. Tyvärr skulle jag inte känna mig trygg i Biskopsgården.

appapp2 skrev 2007-01-26 14:34:25 följande:
    ring poseidon, gjorde min brolla och hans polare. fick varsin jäkligt fin barre i biskopsgården eller vad det kan heta, typ slutet på den mörkrädda tbane-linjen.
    ♥ Ronja ♥
  • Superhönan

Om du inte kan tänka dig en förort eller att läga sura pengar på en BR så får du nog börja kolla i kranskommunerna. Kanske passar er bättre att bo i t.ex. Mölnlycke och pendla? Att få förstahandkontrakt någorlunda centralt är jättekämpigt! Vi bodde på 23kvadratmeter i 3 år innan vi lyckades byta till oss en dubbelt så stor tvåa. Bygg fler bostäder!

• Danbala

Hö. Nu kommer ju snarast hyresrätter att omvandlas till bostadsrätter i snabbare takt än förr.

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Bei Bei

Vet inte om det är smart eller ej, men nu har jag ändrat så det står att vi har möjlighet till borgenär (mina föräldrar har erbjudit sig ifall det blir lättare för oss att få en lägenhet då)

Vi kan tänka oss att bo i en förort, det gör vi nu. Men inte var som helst eftersom vi har barn. Jag vill bo någonstanns där jag känner mig trygg & känner att dottern kan vara trygg. Tack för tipsen superhönan, men vi kommer inte ha råd att pendla /eller ha tid eftersom jag ska studera till ssk senare och kanske måste pendla ännu mera då.

♥ Ronja ♥
  • Göteborgstjej

Vi hade tur.
    Ringde och ringde och ringde... Vi fick en ägenhet genom bostadsbolaget, när vi ringde hade ngn just ringt och sagt upp den, så då fick vi erbjudandet direkt liksom.
    Sen beror det ju självklart på var man kan tänka sig bo, tror personligen att detta tillvägagångssätt kan vara svårt om man vill ha lägenhet i de mest attraktiva områdena.

Svar på tråden Bästa knepen att få tag i en hyresrätt, Göteborg?