• Joja

Fjällsemester

Vi skall åka på vår första semester till fjällen vecka 11. Det blev säfsen ligger inte så långt norrut. Någon med erfarenheter om vad man skall ha med för kläder och hur mycket? En sån här vinter vet man ju inte ens om det finns snö. Barnen är 6 och 8år så det får väl bli en del pulkaåkning.

• Svar på tråden Fjällsemester
  • Ningla

är snö i hela landet så det ska du nog räkna med nu .

♥ v.26 ♥
  • lumolo

Ett hett tips är en sån där rånarluva i ull. Oumbärligt på fjällsemester. Speciellt om det är blåsigt (ofta i sälen i alla fall) och det bästa man kan ha under skidhjälmen. Då blir mössa för varmt. Utan hjälm kan man ha mössa utanpå om det är kallt. Annars är det underställ i polyester (eller vad det nu heter), fleeceunderställ och skidställ. Lager på lager i material som inte tar åt sig fukt.

• mogreta

Oftast tar man ju med sig alldeles för mycket innekläder, så det har jag lärt mig att packa lite av.
    Underställ är ju toppen.
    Två par vantar/barn brukar ju vara bra, trist om de blir blöta på förmiddagen, och man bara har ett par med sig, iofsj går det ju att köpa sådant i ski-shoppen, men det brukar oftast vara dyrt.

Ska ni hyra skidor rekommenderar jag att göra det via internet innan!

Hmm, kommer inte på så mycket mer just nu.

• Joja

Rånarluva måste inhandlas, måste vara jättebra. De skall gå lite i skidskola (tack för tipset att hyra skidor via internet), sedan får det bli mycket pulkaåkning. Funderar på om man skall slänga med galonbrallorna också.

• Pojkmamma

Det som jag tycker är viktigast är att de får gå i skidskola. Det är nästan omöjligt att lära barn att åka själv. Dom gör framsteg jättefort och då blir det mycket roligare.

Ha det så trevligt.

• Golvmoppen

Joja: Nivea vattenfria cream/salv på burk med 4tror jag i solskyddsfaktor. Tar en del av kyl och vinden, så inte ansiktet blir så vindbitet. Tvätta inte ansiktet med varmvatten på morgonen, duscha på kvällen.
    Skidglasögon/solglasögon för att skydda ögonen, då det reflekterar bra mot snön.
    Skidstrumpor att ha i pjäxorna, inte vanliga strumpor, då fryser man.
    Brukar ha: Underställ, polotröja utan dragkedja (blir kallt), en kortärmad tröja över, sedan ytterkläderna.

HJÄLM på barnen, helst ska vi vuxna även ha det.

• josmoel

Ta gärna med extra overall eller täckdress!

Undrar när badrummet blir klart?
  • Joja

Som sagt, är lite novis på fjällsemestrar brukar man även behöva ha med typ fodrade gummistövlar eller klarar man sig med vinterkängorna. Det med att inte tvätta sig i ansiktet på morgonen var jätte bra tips, Tack

• Cindra

Jag packar ALLTID ner för mycket kläder, borde ha lärt mig nu efter alla år i fjällen!! Kom hem nu ikväll efter en ljuvlig vecka i Idre!
    Du har fått jättebra tips ovan. Så mitt tips blir bara: packa minimalt med övriga kläder, de går inte åt...
    Man är dödstrött efter en dag i skidbacken/pulkabacken och druttar omkring i stugan i sitt underställ ett bra tag på eftermiddagen. Sedan efter en härlig dusch så blir det pyjamasen...!
    Så strumpor och underkläder går åt, sen räcker det med ett par mjukisbrallor, en tröja och ett par t-shirts. Nåt mer "normalt" plagg kanske, ifall ni vill gå ut och äta nån kväll...!!!
    Och glöm inte ta med kortlek, yatzy och andra spel som tar liten plats, kul och mysig samvaro på kvällarna! Ha det gott!

Svar på tråden Fjällsemester