• Bebis i december

Hjälp! Behöver tvättråd,min nya vita dunjacka blev alldeles gul!!

Köpte en jättefin vit dunjacka på sisters för en månad sedan. Och igår fick jag äntligen tummen ur och skulle tvätta den. Fäljde tvättrådet som sa 40 grader i maskin och sedan svag värme i torktumlaren. Och man skulle skaka jackan emellanåt. Gjorde som det stod och när jag tog ut jackan var den alldeles gul i alla sömmar som är en hel del. Det är typ gula tjocka ränder ca 2 cm tjocka över och inder varje söm. Och kragen är gulflammig och den luktar apa även om jag fick den helt torr!

Någon som varit med om liknande och vet vad man kan göra åt det?

Hittar inte kvittot på jackan så jag kan inte gå tillbaka med den. Och den kostade ändå 1200 kr..

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Hjälp! Behöver tvättråd,min nya vita dunjacka blev alldeles gul!!
  • Labolinaa

Men oj! Så trist!
    Jag skulle nog gå dit ändå o fråga vad som hänt med jackan o om den går att reklamera.
    Annars om den är helvit så kanske ett bad i klorin funkar?

• kornelia

gå tillbaka med den! du får säkert byta til annan vara iaf, om du följt tvättråden noga...??

• Bebis i december

Oj jag tänkte lagt tråden under allmänna diskussioner..
    Men det blev visst fel

• Bastet

Kan det inte vara så att fettet från dunfjädrarna har "färgat av sig", framförallt i sömmarna. Använde du tennisbollar vid torktumlingen, så att dunet kunde fördelas i tyget?

Jag tycker att du skall reklamera jackan, för du har ju följt tvättråden...

Lycka till...

• Juniphé

Reklamera! Har du följt tvättråden, så spelar det ingen roll om du har kvittot eller inte.

Lycka till!

• Bebis i december

Tack för alla svar! Jag ringde precis butiken och pratade med en tjej där och hon ville att jag skulle komma dit med den så de kunde titta på den. Hon visste inte vad det kunde bero på men hon sa att de får fixa det på något sätt. För så ska det ju inte vara. Men de hade inga jackor kvar Jag som verkligen älskar den! Men jag får väl be sambon att åka in med den snart för jag har ingen större lust att åka in till stan i dag. Har BF idag och det känns lite oroligt just nu i magen *ler*
    Men det verkar som att det löser sej utan kvittot i alla fall!

• Nallemajatjejen

Testa att tvätta om den?

• humran

Vill bara dela med mig av en liten varning när det gäller klorin. Jad red när jag var yngre, och till hästen hade jag en kritvit sk flugmössa i bomull. Den blev naturligtvis smutsig, och jag tvättade den med klorin... Problemet var att tyget inte var vitt i sig, utan färgat, vilket resulterade i en gul flugmössa eftersom den vita färgen försvann pga klorinet.

• Bebis i december

Aj aj, tack för tipset med klorin!! Håller på att tvätta om den nu för att se om det blir bättre. Annars så får sambon ta den till sisters i nästa vecka!!

Svar på tråden Hjälp! Behöver tvättråd,min nya vita dunjacka blev alldeles gul!!